Wilt u tijdens de uitvoering van dit project goed op de hoogte blijven van alle grote en kleine werkzaamheden? Maak dan gebruik van De BouwApp. Deze kunt u downloaden via de App Store, Play Store of deze pagina. Als u de app downloadt, ontvangt u ook meldingen. We plaatsen regelmatig tussentijdse updates, korte mededelingen en/of foto’s. Ook kunt u hier gemakkelijk uw vraag of opmerking achterlaten. Een aanrader, zeker als u dichtbij woont, er vaak komt of geïnteresseerd bent. Download de BouwApp of uw telefoon op tablet, en zoek op ‘Fietsroute Heemse’. Zo kunt u dit mooie project volgen!
Fietsroute Heemse
Een veilige fietsverbinding tussen de Boshoek en het centrum van Hardenberg. Dát is het doel van Fietsroute Heemse! Deze route start bij de Boshoek. En gaat via de fietstunnel onder de Haardijk naar het centrum van Hardenberg. In het najaar van 2024 starten we met de werkzaamheden aan dit mooie project. Hieronder vindt u de planning van de werkzaamheden. Onderaan deze pagina vindt u meer achtergrond informatie over dit project.
Blijf op de hoogte met de BouwApp!
Uitvoering in fases
De afgelopen periode is er zowel vanuit de bouwkeet (vanaf de Europaweg) als op de buitenlocaties doorgewerkt aan het project. De laatste voorbereidingen zijn in volle gang! In juni-juli zijn er in het gebied werkzaamheden en onderzoeken uitgevoerd met kabels, leidingen, het asfalt en de bodem. Dit gedeelte is zo goed als klaar. We zijn buiten nog aan de slag met voorbereidende werkzaamheden bij de Rustenbergherstraat en Spaanskamp. De kabels en leidingen zijn daar al voor een groot deel verlegd, om ruimte te maken voor de tunnel. Verder zijn er kernen (proeven) geboord in het asfalt, de onderliggende bodem en de bermen. Deze worden in het laboratorium onderzocht. Dit doen we zodat we weten welke stoffen in het asfalt en in de bodem aanwezig zijn. En om de kwaliteit hiervan te testen, zodat we het asfalt en de grond later misschien op een andere plek kunnen hergebruiken. Als alle voorbereidingen er eind september opzitten, gaan we vrij snel over richting uitvoering. De uitvoering doen we in fases, ook wel deelgebieden genoemd. Hieronder leest u per deelgebied wat u wanneer kunt verwachten. Ze staan op volgorde (op basis van startdatum) weergegeven. De werkzaamheden in verschillende deelgebieden overlappen wel.
De uitvoering per deelgebied
Deelgebied 2
In deelgebied 2 trappen we het project ‘Fietsroute Heemse’ af. Hoewel dit geen onderdeel is van de fietsroute zelf, pakken we het wel aan. We starten bewust eerst met de Europaweg, zodat dit klaar is vóórdat we starten met de bouw van de tunnel en herinrichting van De Brink. Het verkeer kan dan vanaf die periode al over een goed ingerichte Europaweg heen rijden. Bovendien blijft het centrum hiermee ook goed bereikbaar. Op het kruispunt Twenteweg – Europaweg – Rheezerweg vervangen we de bestaande verkeerslichten door slimme verkeerslichten. Dit hebben we al eerder gedaan bij de kruispunten op de Haardijk, bij de Blanckvoortallee en de N34. Op een later moment doen we dit ook nog bij het kruispunt op de Haardijk met de Scholtensdijk en de Hessenweg. Daarmee is straks de hele Haardijk voorzien van slimme verkeerslichten. Dit zorgt voor een betere doorstroming.
Verkeershinder
Het kruispunt Twenteweg-Eruopaweg-Rheezerweg blijft open. Van de dubbele rijbanen wordt er telkens 1 afgesloten. Dit zal ongeveer 1 week veel hinder opleveren. Dit is van 7 tot 12 oktober. Het verkeerd wordt in deze periode begeleid door verkeersregelaars.
Deelgebied 7
Gelijktijdig met de aanpak van het kruispunt Twenteweg-Europaweg-Rheezerweg, starten we in deelgebied 7. Dit is bij de Europaweg-Spaanskamp-Oelenveerstraat. Hier verleggen we dan de kabels en leidingen. We gaan hier namelijk het asfalt vervangen en een nieuw kruispunt maken,ter hoogte van Spaanskamp. Omdat de Brink in 2025 zal worden ingericht als fietsstraat, gaat er straks meer verkeer over de Europaweg. Daardoor gaan ook de verkeersstromen in dit gedeelte van de wijk veranderen. Om die reden is het belangrijk dat we de Europaweg al voor die tijd verbeteren. Zo is het straks voor alle weggebruikers veiliger en overzichtelijker. We gaan het kruispunt Spaanskamp opschuiven in de richting van de Oelenveerstraat (meer in de richting van het centrum). Het komt dan gelijk te liggen met de in- en uitrit van de brandweer. Dit geeft meer overzicht. Alle afslagen en oversteken op dit gedeelte van de Europaweg komen dan namelijk samen. Het zorgt bovendien voor minder oponthoud, omdat dit kruispunt dan verder van de verkeerslichten bij het grotere kruispunt (Twenteweg-Rheezerweg) af ligt. Het kruispunt krijgt straks een nieuwe inrichting. Het wordt namelijk een voorrangsplein. Op een voorrangsplein kan het verkeer vanaf Spaanskamp straks veiliger en makkelijker de Europaweg af en op. Met een voorrangsplein creëer je meer overzicht (de oversteek wordt ruimer). Daarnaast is er midden op dit voorrangsplein een opstelruimte voor 1 auto per rijrichting. Hierdoor kan het verkeer op de Europaweg sneller doorstromen.
Verkeershinder
In deze hele periode blijft de Europaweg in 1 richting open, namelijk in de richting van het centrum. Behalve als we het asfalt gaan aanbrengen, didt is op 26 en 27 november. De afslag richting Spaanskamp gaat in deze periode wél dicht. Het verkeer in dit gebied kan de wijk verlaten via de Hessenweg of de Brink-Molenplein. De brandweer en de openbare parkeerplaats blijven ook bereikbaar. De parkeerplaats zal in de week van 20 tot en met 27 november niet bereikbaar zijn, vanwege reconstructiewerkzaamheden. Beide afsluitingen kondigen we van tevoren ook aan langs de weg.
Bekijk het ontwerp van het voorrangsplein
- Blad 01 (pdf, 657,75 KB)
De Hessenweg gaan we vanaf de Lindenlaan tot aan het kruispunt op de Scholtensdijk bij de Weidehuisstraat inrichten als fietsstraat. Voor dit gebeurt, gaan we onder de grond aan de slag. We breken namelijk eerst de weg voor een deel open, om de riolering te vervangen. Dit is tussen de Lindenlaan en de Brandweg, aanwonenden worden hier nog over geïnformeerd. Daarna gaan we de route inrichten als fietsstraat. De hele route krijgt een rode asfaltlaan, zoals je vaker op fietspaden ziet. In het midden komt een optische midden-scheiding door er een grijze kleur asfalt aan te brengen. Ook wordt de hele route een voorrangsweg, voor zowel de fietser als de auto. Daarbij is de auto te gast. De zijwegen worden daarom voorzien van een inritconstructie. Dit betekent dat er een kleine verhoging (een soort drempel) bij alle zijwegen langs de route wordt aangebracht. De voetpaden lopen over deze verhoging heen, en hebben ook voorrang op de zijwegen.
Verder gaan we op een aantal plekken meer groen toepassen. Ook zal er langs de hele route waar nodig onderhoud aan de bestrating worden uitgevoerd. En over de stoep gesproken: we gaan de toep langs de Hessenweg, ter hoogte van nr. 43/45 tot aan de bocht richting de Scholtensdijk (ter hoogte van het Witte Kerkje) aan de weilandkant verwijderen. Deze is namelijk dubbel, aan de andere kant van de weg zit er ook één.
Verkeershinder
We pakken dit gedeelte van kruising tot kruising op, waardoor we het tussenliggende gedeelte afsluiten voor verkeer. Hierdoor vindt er steeds een kleine, lokale omleiding door de wijk heen plaats. Aanwonenden worden uiteraard nog geïnformeerd.
We gaan aan beide zijden van de tunnel diverse, voorbereidende werkzaamheden uitvoeren. Zo wordt er nieuwe riolering aangebracht in de Rustenbergherstraat. Als straks de tunnel op deze locatie wordt aangelegd, wordt de bestaande riolering onderbroken. Om die reden pakken we dit eerst aan. De weg wordt daarna weer dichtgemaakt met de bestaande bestrating. In een later stadium gaan we met het hele gebied (deelgebied 20) aan de slag. En willen het dan allemaal in één keer opnieuw inrichten. Dit kan pas als de tunnel klaar is.
Verkeershinder
De Rustenbergherstraat zal worden afgesloten voor het toekomstige verkeer. Omdat de nieuwe riolering aangesloten moet worden op een punt aan de andere zijde van de Hessenweg (ter hoogte van Je Eigen Kraam), zal de Hessenweg in deze periode ook voor een deel tijdelijk worden afgesloten. Dit duurt ongeveer een week. Aanwonenden worden hierover nog geïnformeerd.
In het nieuwe jaar gaan we de tunnel en de aansluitende fietsstraten aan beide zijden aanleggen. Aan de kant van de Weidehuisstraat sluiten we de fietsroute aan op de Scholtensdijk. En aan de andere kant doen we dit op de Spaanskamp. Het gedeelte van de tunnel zelf (onder de Haardijk door) neemt in deze hele periode maar een aantal weken in beslag. Het inrichten van de fietsstraten zal in deze periode op verschillende momenten plaatsvinden. Ook in deze periode worden omwonenden uiteraard vooraf geïnformeerd. En leest u updates via de BouwApp.
Volgend jaar, eind februari wordt een speciaal moment!
Dan starten we namelijk met het plaatsen van de tunnel onder de Haardijk door. We zijn voornemers om hier een bouwcamera bij te plaatsen, zodat iedereen op (veilige) afstand een kijkje kan namen bij deze bijzondere werkzaamheden. Daarover volgt later meer informatie.
Kant-en-klare elementen
Er is voor gekozen om de betondelen voor de tunnel als kant-en-klare elementen (prefab, rechtstreeks uit de fabriek) te plaatsen. Hierdoor is de bouwtijd van de Tunnel een stuk korter geworden. En de afsluiting van de Haardijk ook daarmee ook! In plaats van 12 weken, zal de Haardijk daarom maar 4 weken afgesloten zijn. Een fors en positief verschil. Hierna ligt de tunnel onder de weg en kan de Haardijk gelijk weer open.
Eenmalige afsluiting van de Haardijk
Tegelijkertijd met de werkzaamheden aan de tunnel, gaan we ook het kruispunt Scholtendsijk-Haardijk-Hessenweg/De Brink opnieuw inrichten. We doen dit bewust tegelijkertijd; zodat er een eenmalige afsluiting van de Haardijk is (van week 9 t/m 12). Het kruispunt zelf gaan we iets anders indelen, we maken het compacter. De fiets en voetgangersoversteken worden verwijderd. Zij steken straks tenslotte over via de nieuwe fietstunnel. Verder gaan we de verkeerslichten omzetten naar slimme verkeerslichten. Hiermee is de hele Haardijk dan voorzien van dezelfde verkeerslichten. Deze kunnen met elkaar communiceren. Een bijzonder mooie vooruitgang, die gunstig is voor de doorstroming!
Hessenweg alleen nog toegankelijk richting het centrum
De Hessenweg is straks alleen nog toegankelijkheid vanuit de richting van de N34 – richting het centrum. Dat betekent dat je hier niet meer kan oversteken richting de Scholtensdijk, en andersom. Of kan afslaan als je uit de richting van de Twenteweg komt. Deze wijziging bevordert niet alleen de doorstroming op de Haardijk, maar is bovendien ook veel veiliger. Dat komt doordat er minder kruisend verkeer is. Na dezelfde 4 weken is dit vernieuwde kruispunt ook weer grotendeels open.
Op de Scholtensdijk gaan we een gedeeltelijk vrijliggend fietspad aanleggen. Ook krijgt de rijbaan een nieuwe inrichting en nieuwe aansluiting op de Haardijk. De Weidehuisstraat wordt ingericht als fietsstraat (zie Hessenweg, hierboven). En er wordt een aansluiting gemaakt richting de tunnel.
In deze periode gaan we bezig met het tweede en laatste deel van de fietsroute. Het gedeelte van het Rustenbergherplein tot aan de Lage Doelen. We doen dit in twee gedeelten, omdat we in de zomerperiode niet in het centrum aan de slag willen gaan. In deze periode zijn er namelijk veel toeristen in Hardenberg en omtstreken. Dan willen we het centrum zo goed mogelijk bereikbaar houden. Na de zomerperiode pakken we het gedeelte vanaf De Molengoot richting De Brink en Lage Doelen weer op.
Goed om te weten over de omleidingsroutes
Voor elk deelgebied worden (als het van toepassing is) verkeerplannen gemaakt. Dit doen we om tijdelijke afsluitingen en omleidingsroutes goed inzichtelijk te maken. Dit doen we voor zowel gemotoriseerd verkeer als fietsers. De omleidingen vindt u tijdig op deze webpagina. De omleidingsroute voor oktober vindt u al in de bestandenlijst hieronder.
Heeft u een vraag of een opmerking?
Stuur deze dan naar fietsrouteheemse@hardenberg.nl. Bellen mag uiteraard ook, bel hiervoor naar telefoonnummer 14 0523 en vraag naar Onno Alkema (projectleider).
Achtergrondinformatie
Door onder andere de komst van de elektrische fiets, zien we dat mensen steeds meer fietsen. Ook langere afstanden. Hierdoor wordt de bereikbaarheid tussen de verschillende dorpen (kernen) steeds belangrijker. Niet alleen in onze gemeente, maar in de hele provincie Overijssel. Daarom worden er binnen onze provincie meerdere fietsverbindingen ontwikkeld. Eén van deze verbindingen is de route van Zwolle-Dalfsen-Ommen-Hardenberg. Een fietsroute voor iedereen; voor werkverkeer, recreanten en natuurlijk voor scholieren. In deze route is er nog een deel dat ontwikkeld moet worden. En dat is het deel vanaf de Boshoek naar het centrum/station van Hardenberg. Hiervoor hebben we een directe, veilige route ontworpen. Dat is dit project: ‘Fietsroute Heemse’. Om tot de beste route te komen, hebben we het hele gebied bekeken. Zo is het kruispunt bij de Scholtensdijk/Hessenweg een bijzonder kruispunt. Want hier komen maar liefst vijf(!) wegen samen. Daardoor ontstaat er al snel een onoverzichtelijke situatie met weinig structuur. Fietsers en voetgangers worden hier ook niet goed geleid (zoals bij de Europaweg), waardoor inwoners het kruispunt als onvriendelijk ervaren.
Goede, verkeersveilige oplossing
We moeten daarom zorgen voor een goede, verkeersveilige oplossing voor dit kruispunt. Daarom halen we de fietsers en voetgangers er van af. Zij kunnen straks met een fietstunnel onder de Haardijk door. Er is veel ruimte nodig om een tunnel te plaatsen. Daarom is deze maar op één plek mogelijk: waar de Kastanjelaan (westzijde Haardijk) uitkomt op de Rustenbergherstraat (oostzijde Haardijk, naast de flats bij Spaanskamp). Vanaf daar sluit de fietsroute weer aan op de Hessenweg / De Brink richting de Voorstraatbrug.
De fietsroute Heemse ziet er dan als volgt uit: vanaf de Boshoek via de Hessenweg en Scholtensdijk - Weidehuisstraat naar de tunnel onder de Haardijk. De route loopt vanaf de tunnel via de Rustenbergherstraat naar de Hessenweg/De Brink, en komt vervolgens bij de Voorstraatbrug uit.
Filmpjes eerdere informatiebijeenkomsten
Oktober 2021
Juli 2021
Documenten
- Downloaden Haardijk fietsroute Heemse tunnel (pdf, 1,23 MB)
- Download het ontwerp van de Fietsroute Heemse (pdf, 3,18 MB)
- Download het ontwerp met de rijrichtingen (pdf, 1,34 MB)
- Omleidingsroute Europaweg, fietsroute Heemse (pdf, 763,60 KB)