Trouwen in Hardenberg

Als u gaat trouwen, of een partnerschap aangaat, komt daar het een en ander bij kijken. In de gemeente Hardenberg kunt u deze speciale dag vieren op elke plek die u wilt en met de trouwambtenaar van uw keuze.

Op deze pagina vindt u praktische informatie waar u bij het regelen van uw huwelijk of geregistreerd partnerschap rekening mee moet houden.

Melding voorgenomen huwelijk

U doet melding van uw voorgenomen huwelijk of een partnerschap in de gemeente waar de voltrekking plaatsvindt. Deze partnerschaps-, of huwelijksmelding heet in de volksmond 'in ondertrouw gaan'. De melding moet minimaal veertien dagen en maximaal één jaar voor de dag van het huwelijk of het aangaan van de partnerschap plaatsvinden.

De melding kunt u door middel van DigiD online doorgeven. U maakt daarbij de keuze voor een datum, een trouwlocatie en een trouwambtenaar. Meer informatie over de keuzemogelijkheden vindt u verderop op deze pagina. Na uw aanmelding controleert de ambtenaar van de burgerlijke stand of u voldoet aan de voorwaarden.

Wanneer kan digitaal melden niet?
U kunt niet digitaal melding maken van uw huwelijk of partnerschap als één van u in het buitenland is geboren, in het buitenland woont, of niet de Nederlandse nationaliteit bezit. Neem in dat geval ruim van te voren contact op met de Publieksdienst van de gemeente Hardenberg via het telefoonnummer 14 0523.

Kies uw locatie en datum

Als u gaat trouwen, kunt u hiervoor terecht in de moderne trouwzaal van het gemeentehuis in Hardenberg. U kunt online de beschikbaarheid raadplegen.

Vrije trouwlocatie
In de gemeente Hardenberg kunt u ook het huwelijk laten sluiten op een (vrije) trouwlocatie. Aan een vrije trouwlocatie zijn extra kosten verbonden. Door de vrije locatie kunnen mogelijk extra kosten worden gevraagd voor de huur van de locatie. Ook gelden er voorwaarden voor vrije trouwlocaties.

Lees meer informatie over vrije trouwlocaties

Wilt u op een andere locatie dan het gemeentehuis trouwen? Vul dan eerst samen met de locatie het onderstaande aanvraagformulier in. Dit formulier kunt u vervolgens meesturen met de online melding van uw huwelijk.

Kies uw trouwambtenaar

U kiest zelf welke trouwambtenaar uw huwelijk of partnerschap voltrekt. Tijdens uw digitale melding geeft u uw keuze aan.

Voordat u de datum voor uw huwelijk of partnerschap vastlegt, neemt u eerst zelf per e-mail contact op met de trouwambtenaar van uw keuze. U vraagt de trouwambtenaar dan of hij of zij beschikbaar is op de door u gekozen datum. De e-mailadressen van de trouwambtenaren vindt u via onderstaande link.

Als de trouwambtenaar akkoord is met uw datum, kunt u de melding van uw huwelijk of partnerschap digitaal doorgeven.

Bekijk een overzicht met trouwambtenaren

Eigen trouwambtenaar
Het is mogelijk een eigen trouwambtenaar uw huwelijk of partnerschap te laten sluiten. Dat mag een willekeurig persoon zijn, bijvoorbeeld de vader van de bruid, of een tante die ambtenaar burgerlijke stand is in een andere gemeente. Hieraan zijn wel kosten verbonden.

Lees meer over de benoeming van een eigen trouwambtenaar

Trouwboekje

U kunt een trouwboekje ontvangen. Hieraan zijn kosten verbonden. U heeft de keuze uit verschillende uitvoeringen van het boekje.

Meer informatie over de beschikbare trouwboekjes

Getuigen

Bij de voltrekking zijn tenminste 2 en maximaal 4 getuigen nodig. Deze personen moeten minimaal 18 jaar oud zijn. De getuigen worden opgegeven bij de melding van het huwelijk of het partnerschap. U moet dan een kopie identiteitsbewijs van de getuigen uploaden.

Wijziging gemeenschap van goederen

Met ingang van 1 januari 2018 verandert de regeling rondom het huwelijksvermogensrecht. Als u na deze datum trouwt of een geregistreerd partnerschap aangaat, geldt niet langer automatisch een gemeenschap van goederen.

In de nieuwe situatie gaat u automatisch een beperkte gemeenschap van goederen aan. Bezittingen en schulden van voor het huwelijk vallen dan buiten de gemeenschap. Dat geldt ook voor erfenissen en schenkingen die u ontvangt tijdens het huwelijk. Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid, of op de website van de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie.

Voor meer informatie of het laten opmaken van huwelijkse voorwaarden of partnerschapsvoorwaarden kunt u contact opnemen met een notaris.

Kosten

De kosten voor de voltrekking van het huwelijk of het partnerschap zijn afhankelijk van de dag, de locatie, en het tijdstip. U betaalt deze kosten door middel van iDeal bij uw digitale melding van uw huwelijk of partnerschap.

Bekijk een overzicht van de kosten

Online datum reserveren

  • Heeft u een datum gekozen?
  • Is uw (vrije) trouwlocatie beschikbaar op deze datum?
  • Heeft u contact opgenomen met de trouwambtenaar en is hij of zij akkoord met de datum van uw keuze?
  • Heeft u een keuze voor trouwboekje gemaakt?
  • Heeft u de kopieën van uw getuigen digitaal beschikbaar?

Dan kunt u via DigiD de melding doen en uw huwelijk of geregistreerd partnerschap vastleggen.

Maak digitaal een melding

Contact

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Publieksdienst. U kunt hiervoor gebruikmaken van het digitale contactformulier.

Bel mij terug

Heeft u een vraag of opmerking voor de gemeente? Laat uw nummer achter en wij bellen u terug.

Nieuwsbrief

Wilt u op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen binnen de gemeente Hardenberg? Meld u dan aan voor één van de nieuwsbrieven.