Sloopbewijs

Als gemeente kunnen we een sloopbewijs uitgegeven als een leegstaand agrarisch gebouw maximaal zes maanden geleden gesloopt is of nog gesloopt gaat worden. Met het sloopbewijs kunt u, onder voorwaarden, ontwikkelingen waarvoor sloopcompensatie nodig is uitvoeren. Bijvoorbeeld het bouwen van een woning. Hiermee willen we de sloop van leegstaande agrarische gebouwen stimuleren.

Een sloopbewijs is een bewijs dat u kort geleden een leegstaand agrarisch gebouw heeft gesloopt (maximaal 6 maanden geleden). Of dat u dat van plan bent. Het sloopbewijs wordt door de gemeente afgegeven.

U kunt het sloopbewijs gebruiken bij ontwikkelingen waar 'sloopcompensatie' nodig is. U kunt het sloopbewijs zelf gebruiken voor een nieuwe ontwikkeling of u kunt het verkopen.

Aanvragen sloopbewijs

U vraagt een sloopbewijs aan via onderstaande links. Als de aanvraag door een gemachtigde wordt ingevuld moeten bij de aanvraag de handtekeningen van de gemachtigde en machtiging-verlener worden toegevoegd.

Voeg aan de aanvraag een situatietekening toe met daarop de genummerde gebouwen. Dit gaat zowel om de gebouwen die gesloopt worden/zijn als de gebouwen die blijven staan.

Lijst met sloopbewijzen

We houden een lijst bij van alle afgegeven sloopbewijzen. Daar staan het adres van de slooplocatie en de contactgegevens van de aanvrager op. Vraagt u een sloopbewijs aan? Dan kunt u aangeven welke gegevens wij mogen delen met geïnteresseerden.

U kunt de overzichtslijst alleen op verzoek bekijken. Zoekt u sloopmeters? Dan kunt u mailen naar sloopbewijs@hardenberg.nl. Geef in uw mail aan hoeveel sloopmeters u zoekt. Zo kunnen we geïnteresseerden en verkopende partijen met elkaar in contact brengen.

Verkopen van het sloopbewijs

Als u (een deel van) het sloopbewijs heeft verkocht, kunt u dit via onderstaand formulier aan de gemeente laten weten.

Gebruiken van een deel van het sloopbewijs

Gebruikt u maar een deel van het sloopbewijs en houdt u minimaal 50 vierkante sloopmeters over? Dan krijgt u voor de overgebleven sloopmeters een nieuw sloopbewijs.

Documenten

Bestemmingsplan

Als in de bestemmingsplanprocedure voor de ontwikkeling het sloopbewijs wordt gebruikt, wordt de bestemming van de slooplocatie gewijzigd naar de bestemming zoals vermeld in het sloopbewijs. Binnen 12 maanden na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan moet er dan gesloopt worden.

Het sloopbewijs zetten we op ‘toegezegd’ tijdens de bestemmingsplanprocedure voor de ontwikkeling waarbij het sloopbewijs gebruikt wordt. Is het bestemmingsplan onherroepelijk geworden? Dan verwijderen we het sloopbewijs van de openbare lijst omdat het dan gebruikt is. 

Contact

Heeft u interesse in of vragen over een sloopbewijs? Bel of mail naar Bodien Bartels via 14 0523, of gemeente@hardenberg.nl.