Klacht indienen
Bent u ontevreden over iets wat wij hebben gedaan? Dan kunt u een klacht insturen. We doen er alles aan om uw klacht netjes af te handelen.
U kunt uw klacht online insturen. Maar het kan ook mondeling of per post:
Gemeente Hardenberg
Postbus 500
7770 BA Hardenberg
U kunt ook klacht insturen met DigiD. Een paar van uw gegevens staan dan al ingevuld.
Hoe werkt het?
In uw klacht staat in ieder geval:
- Uw naam en adres.
- De datum waarop u de klacht instuurt.
- Over wie de klacht gaat.
- Waarover u ontevreden bent (wat is er gebeurd).
U krijgt bericht dat we uw klacht hebben gekregen. Hierin staat ook wie uw klacht behandelt. Meestal is dat 1 van de leidinggevenden. Het is in ieder geval nooit de persoon waarover de klacht gaat. We laten hem of haar wel weten dat er een klacht is ingediend.
Klaagt u over het college of de gemeenteraad? Dan wordt de klacht behandeld door of namens de gemeentesecretaris. Het college of de gemeenteraad stuurt u uiteindelijk zelf een antwoord.
Mondelinge uitleg
Meestal krijgt u de kans om uw klacht mondeling uit te leggen. U mag uw advocaat, adviseur of deskundige meenemen. Ook de persoon waarover u klaagt, mag iets zeggen. Het horen van beide partijen kan apart van elkaar of op hetzelfde moment gebeuren. In beide gevallen maken we een verslag van het gesprek.
Binnen 6 weken krijgt u antwoord
Binnen 6 weken nadat we uw klacht ontvingen, krijgt u van ons een brief. Hierin staat wat we met uw klacht doen. En waarom we dat doen. Soms stellen we deze termijn uit met 4 weken.
Ombudscommissie
Bent u niet tevreden over hoe we uw klacht hebben behandeld? Dan kunt u uw klacht doorsturen aan de ombudscommissie:
Gemeente Hardenberg
Postbus 500
7770 BA Hardenberg
Wij sturen het door naar de secretaris van de ombudscommissie. De leden van deze commissie zijn onafhankelijk. Ze zijn op geen enkele manier gebonden aan het gemeentebestuur.
Wij zijn niet aangesloten bij de Nationale Ombudsman.
De ombudscommissie bestaat uit:
- mr. E.H.H. Schelhaas
- S.B. ten Kate
- mr. H. ten Hoven
- vacature (tweemaal)
In uw klacht staat in ieder geval:
- Alle gegevens die u opstuurde bij de klacht aan de gemeente.
- Informatie over de manier waarop u uw klacht bij de gemeente heeft ingediend.
- Hoe de gemeente uw klacht heeft afgehandeld.
Hoorzitting
De ombudscommissie onderzoekt de klacht. Als het nodig is, komt er een bijeenkomst. Dit noemen we een hoorzitting. U én de gemeente kunnen dan een toelichting geven.
Binnen 10 weken na ontvangst van uw klacht, geeft de ombudscommissie antwoord op uw klacht. Dit doen zij in een rapport.
Jaarverslag
- Jaarverslag klachten 2023 (pdf, 95,52 KB)
- Jaarverslag klachten 2022 (pdf, 81,46 KB)
- Jaarverslag klachten 2021 (pdf, 89,18 KB)