BRP veranderen of aanvullen

Kloppen uw gegevens in de Basisregistratie Personen (BRP) niet? Mist er iets? Of is er iets veranderd? Stuur ons dan een correctieverzoek. Met dit verzoek vraagt u ons om uw gegevens bij te veranderen of aan te vullen.

Bijvoorbeeld wanneer u een brief van de gemeente krijgt met gegevens die niet kloppen. Of als uw (achter)naam verandert, bijvoorbeeld wanneer u trouwt.

Wat u moet weten

In de Basisregistratie Personen (BRP) staan persoonsgegevens van iedereen die in Nederland woont. De overheid gebruikt deze gegevens. Bijvoorbeeld om een identiteitsbewijs of rijbewijs te maken. En om te weten wie er mogen stemmen bij verkiezingen. De overheid gebruikt deze gegevens ook bij het verstrekken van uitkeringen. Het is dus belangrijk dat uw gegevens kloppen.

  • U moet ingeschreven staan in de BRP van de gemeente Hardenberg.
  • Wilt u uw persoonsgegevens laten veranderen? Neem dan de originele documenten mee, waaruit blijkt dat de gegevens die in de BRP staan niet kloppen. Komen de documenten uit het buitenland? Voor een aantal landen geldt dat het document dan vertaald moet zijn en/of een apostille- of legalisatiestempel moet hebben. Kijk voor meer informatie op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken.
  • U krijgt bericht over uw verzoek per post of e-mail.
  • U moet zelf een verzoek doen om uw gegevens in de BRP te veranderen.
    • Bent u minderjarig? Dan moet uw ouder/voogd de verzoek doen.
    • Staat u onder curatele? Dan moet de curator de verzoek  doen.
  • Let op: Geeft u een verhuizing te laat door? Dan kunnen wij uw verhuisdatum daarna niet meer aanpassen.
  • Woont u niet (meer) in Nederland? Maar heeft u wel te maken met een overheidsinstelling? Dan staat u ingeschreven in het 'Register niet-ingezetene’. Wilt u uw gegevens in dit register laten veranderen? Neem dan contact op met 1 van de RNI-loketgemeenten.

Zo doet u een verzoek om uw gegevens te veranderen

U kunt ons via een online formulier vragen om uw gegevens te veranderen. Of u kunt een afspraak maken om bij de balie in het gemeentehuis langs te komen.

Stuur bij uw verzoek documenten mee waarop de juiste persoonsgegevens staan. Geef duidelijk aan wat wij moeten bijwerken, en waarom.

Aan de balie

Doet u het verzoek liever aan de balie? Maak dan een afspraak. Bel ons op 14 0523.

Hoe gaat het verder?

Hebben wij uw verzoek ontvangen? Dan krijgt u binnen 4 weken een brief of e-mail van ons.

Het is niet altijd mogelijk om uw gegevens bij te werken. Als uw gegevens volgens de wet goed zijn opgenomen, dan werken wij uw gegevens niet bij. Wij wijzen uw verzoek dan af.

Kosten

Het laten veranderen van uw gegevens in de Basisregistratie Personen is gratis.