Werkwijze
Heeft u een vraag over uw situatie, of over iemand waarvoor u zorgt? Dan kunt u contact opnemen met Samen Doen.
Het is goed mogelijk dat de medewerker van Samen Doen u direct al adviezen kan geven, waarmee u zelf aan de slag kunt.
Is er meer nodig, dan volgt er een gesprek bij u thuis of op een andere plek waar u dat prettig vindt. Tijdens het gesprek proberen we helder te krijgen wat uw hulpvraag is. Daarom stellen we allerlei vragen, zoals:
- Wat is uw vraag?
- Waarom is dit voor u een probleem?
- Wat is nog meer belangrijk om te bespreken?
- Welke oplossing ziet u zelf?
- Wat kunt u zelf of wat kan uw omgeving bijdragen aan een oplossing?
- Wat verwacht u van Samen Doen?
Persoonlijk plan
Wilt u zich alvast verder voorbereiden op het gesprek met Samen Doen? Dan kunt u dit doen door het persoonlijk plan in te vullen. Deze neemt u mee naar het gesprek.
Neem gerust iemand mee naar het gesprek
Met z'n tweeën hoort u meer dan alleen. U mag gerust iemand meenemen naar het gesprek. Bijvoorbeeld een familielid, vriend of uw mantelzorger.
Maak gratis gebruik van een onafhankelijke cliëntondersteuner
Neem hiervoor contact op met Zorgbelang Overijssel. Bel met 074 291 35 97 (van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur). Of mail naar adviespunt@zorgbelang-overijssel.nl.
Wat gebeurt er na het gesprek?
Afhankelijk van uw vraag of probleem zijn er 3 mogelijkheden:
Misschien krijgt u tijdens het gesprek tips en adviezen waarmee u zelf verder kunt. Ook in dat geval staan we altijd voor u klaar om (nieuwe) vragen te beantwoorden.
Heeft u meer hulp nodig? Dan maken we een gespreksverslag. In dit verslag staat welke ondersteuning u (of uw familielid) nodig heeft. Bijvoorbeeld van mensen uit uw omgeving, ondersteuning in de wijk, van een medewerker van Samen Doen of een zorgaanbieder.
Het kan zijn dat u meerdere gesprekken nodig heeft. In dat geval maken we een nieuwe afspraak.
Heeft u professionele ondersteuning nodig?
Staat in uw gespreksverslag dat u ondersteuning nodig heeft van een zorgaanbieder? U kiest altijd zelf van wie u deze hulp krijgt.
Kiest u een zorgaanbieder met wie de gemeente geen contract heeft? Dan kijken we of u recht heeft op een Persoonsgebonden budget (PGB). Samen met de zorgaanbieder werkt u aan de resultaten die wij in het gespreksverslag hebben opgesteld.
Het eindgesprek
U neemt zes tot acht weken voor het aflopen van uw ondersteuning contact met ons op voor een eindgesprek.
Tijdens dit eindgesprek bespreken we het resultaat. Samen kijken we of de ondersteuning kan stoppen. Of dat u nog meer of andere ondersteuning nodig heeft.
Wilt u contact opnemen?
Heeft u ondersteuning nodig bij wonen, welzijn, inkomen of zorg? Of heeft u daar vragen over? Ga dan naar de pagina 'Samen Doen Teams'.