Buren weer met elkaar in gesprek dankzij buurtbemiddeling

8 mei 2024

Buren. U ziet ze elke dag, dus ze zijn een belangrijk onderdeel van uw woonplezier. 'Beter een goede buur dan een verre vriend' is dan ook een spreekwoord wat we vaak gebruiken. Want hoe fijn is het om snel hulp te krijgen van de buren als dat nodig is? Of om af en toe een praatje te maken vanuit de tuin. En samen te kunnen genieten van de heerlijke buurt waarin u woont.

Toch ontstaan er soms problemen tussen buren. Bijvoorbeeld door geluidsoverlast. Of omdat de boom van de buurman voor wel heel veel schaduw zorgt. In úw tuin. Dat kan uw woonplezier flink bederven. De spanning kan soms zelfs zo groot worden dat u er lichamelijke klachten door krijgt.

De meeste problemen kunt u gelukkig oplossen. Door er met uw buren over te praten. Maar wat als dat niet meer lukt? En de problemen alleen maar groter lijken te worden?

Buurtbemiddeling

Voor problemen waar buren samen niet meer uitkomen, is er buurtbemiddeling. In dit project werken de gemeente Hardenberg, Stichting De Stuw en Vechtdal Wonen samen om de leefbaarheid tussen buurtbewoners en de wijk te verbeteren. “Een goede relatie met buren is heel belangrijk”, vindt Nienke Gerrits. Zij is projectleider en eerste aanspreekpunt voor dit project. “Niet alleen voor het welzijn, maar elkaar kennen zorgt ook voor meer begrip. Voor elkaar en voor verschillende situaties.”

Gratis en vertrouwelijk

Maar hoe werkt dat dan, zo’n buurtbemiddeling? Het begint met bellen. “Daarbij is het belangrijk om te weten dat het altijd gratis is en dat alle telefoontjes vertrouwelijk worden behandeld”, zegt Nienke. “Er is moed voor nodig om te bellen en hulp te vragen. Dan is het heel fijn om te weten dat het gesprek altijd tussen de beller en de coördinator blijft.“ 

Wat is het probleem?

Een hulpvraag zorgt niet direct tot een ontmoeting en een gesprek tussen beide buren. Aan de telefoon probeert de coördinator met adviezen of tips de problemen op te lossen. “Hoe eerder iemand belt, hoe beter het probleem op te lossen is. Het gaat erom dat we ons bewust worden waarom we dingen vervelend vinden voor de buren. En wat vinden we nou echt lastig? Soms is het niet eens het praktische probleem zelf, maar zit er eigenlijk iets heel anders onder. De meeste mensen willen graag goed contact met hun buren. Ze weten alleen niet goed (meer) hoe dat aan te pakken.”

De buurt in

Als tijdens het eerste gesprek blijkt dat het met advies niet lukt, dan kunnen er bemiddelaars ingezet worden. Nienke maakt duidelijk dat deze vrijwilligers met beide buren praten zonder partij te kiezen. “Iedereen heeft een eigen verhaal, dat willen wij dan ook van beide partijen apart van elkaar horen.”

Na het vertellen van hun verhaal aan de bemiddelaars volgt er, als beide buren dat willen, een bemiddelingsgesprek op een neutrale plek. Tijdens dit gesprek wordt geprobeerd om samen aan een oplossing te werken. Eentje die voor beide partijen goed werkt. “Als buren samen praten, luisteren en nadenken over een oplossing, ontstaat er vaak meer begrip.”

Voor mensen, door mensen

Het project draait nu een jaar en het werkt. “We hebben al in verschillende situaties kunnen bemiddelen”, vertelt Nienke. En met succes! De kracht van het project Buurtbemiddeling zit volgens haar in het werken met vrijwilligers die als bemiddelaars optreden. “Onze vrijwilligers zijn gewone mensen, inwoners van de gemeente met allemaal verschillende achtergronden die getraind zijn om te bemiddelen. De bemiddelaars hebben geen belang en kiezen geen partij. Juist omdat ze zonder belang aan het werk gaan, zijn de mensen eerder geneigd om in gesprek te gaan. Gewoon als inwoners onderling.”

Een succesvol voorbeeld

Elkaar leren kennen zorgt voor meer begrip.

"Laatst kwam in een oudere buurt een nieuw gezin met jonge kinderen wonen met een andere culturele achtergrond. Zij woonden al wel een aantal jaren in Nederland, maar spraken de taal nog niet helemaal. Al snel ontstonden er heel veel ergernissen over het geluid van dit gezin. In dit voorbeeld is het tot een bemiddelingsgesprek op een neutrale plek gekomen. Met een tolk, zodat beide partijen hun eigen verhaal konden doen."

"Daaruit bleek dat veel ergernissen ontstonden door onwetendheid. Van de ene en van de andere partij. Beide partijen bleken ervoor open te staan om elkaar en elkaars gewoonten te leren kennen. Ze liepen na het einde van het gesprek glimlachend de deur uit."

"Inmiddels drinken ze samen regelmatig een kopje koffie en helpen ze elkaar als het nodig is. Is er nooit meer geluidsoverlast? Soms nog wel.  Maar doordat ze elkaar hebben leren kennen is er van beide kanten meer begrip ontstaan en lost het zich op zo’n moment vanzelf op."

Oplossing dichtbij

Dit is maar één van de succesverhalen na een buurtbemiddeling. Een verhaal wat laat zien hoe problemen toch vaak ontstaan uit onbegrip en het elkaar niet kennen. En dat de oplossing soms dichterbij is dan we denken!

Meer weten?

Of direct een aanvraag doen? Kijk op www.hardenberg.nl/buurtbemiddeling. Of neem contact op via buurtbemiddeling@destuw.nl of 0523 267 478.