Sinds februari 2020 is de gemeente Hardenberg aangesloten bij Direct Duidelijk. Dit is een landelijke campagne voor begrijpelijke taal voor overheden. Tot nu toe waren de acties vooral gericht op de medewerkers. Met de actie ‘Snapt u ons?’ wil de gemeente nu graag van inwoners horen of haar teksten duidelijk zijn of hoe de gemeente ze kan verbeteren.
Burgemeester Maarten Offinga: “We willen dat iedere inwoner onze teksten begrijpt. Of dat nu brieven zijn, e-mails of teksten op onze website. Wij proberen dat zo goed mogelijk te doen. Maar omdat wij gewend zijn om veel met taal en tekst te werken is het best lastig om dat zelf goed te zien. Daarom is het tijd om aan onze inwoners te vragen of we al op de goede weg zijn en wat we nog kunnen verbeteren.”
Duidelijk taalactie Snapt u ons?
Tijdens de actie kunnen inwoners op verschillende manieren hun reactie op teksten van de gemeente geven:
1. Terugstuuractie onduidelijke brieven
Tijdens speciale actieweken stoppen we een uitleg over de actie, en een extra kopie met envelop bij onze brieven in. Op de extra brief kan de inwoner aangeven wat niet duidelijk is. Dat kan gaan om moeilijke woorden of zinnen. Of dat bijvoorbeeld niet duidelijk is wat de inwoner moet doen. De inwoner kan de brief gratis terugsturen naar de gemeente.
2. Meldpunt onduidelijke teksten op de website
Ziet een inwoner ergens een onduidelijke tekst van de gemeente? Dan kan hij dat via een knop op de website doorgeven. De inwoner kan aangeven waar hij/zij een onduidelijke tekst heeft gezien, en wat niet duidelijk was. Ook kan er een tip worden achtergelaten.
3. Reactieknop onduidelijke websiteteksten
Bezoekers van de website kunnen op alle pagina’s hun mening geven over de tekst. Onderaan elke pagina staat een oproepje om dat te doen, met een link naar een reactieformulier.
4. Bellen
Inwoners die hun reactie liever mondeling geven kunnen bellen met 14 0523.
Direct Duidelijk Doen
In februari 2020 sloot de gemeente zich aan bij het landelijke Direct Duidelijk. Sindsdien zijn er al veel teksten herschreven. Zoals teksten op de website en in brieven. Ook werden formulieren makkelijker gemaakt en gingen ambtenaren op schrijfcursus. Er is een taalcoach die medewerkers helpt bij het schrijven van duidelijk teksten, die teksten (her)schrijft en die trainingen geeft of organiseert. Naast duidelijke taal heeft de gemeente ook aandacht voor toegankelijkheid van teksten. Bijvoorbeeld voor blinden en slechtzienden, en mensen met een taalachterstand.