Verkeersveiligheid verbeteren
Het verbeteren van de veiligheid van de fietsers in de kern van Hardenberg stond en staat hoog op de wensenlijst van alle betrokkenen. Ook de veiligheid op de provinciale weg N343 (Twenteweg) is daarbij belangrijk aandachtspunt. Tijdens de proef is onderzocht of het landbouwverkeer daadwerkelijk veilig over de Twenteweg kan rijden. En of de veiligheid van de fietsers in het centrum is vergroot.
De uitkomsten van het onderzoek
Het monitoringsonderzoek (december 2024) leverde de volgende belangrijke resultaten op:
- De meerderheid van de fietsers, de bestuurders van landbouwvoertuigen en ook automobilisten vinden de nieuwe situatie veiliger dan de oude.
- Er is een lichte vertraging in reistijd, maar de doorstroming van het verkeer blijft goed.
Mede op basis van deze resultaten hebben de gemeente en provincie besloten om het landbouwverkeer permanent toe te laten op de Twenteweg. Dit geldt specifiek voor het stuk tussen de verkeerslichten bij de Rheezerweg-Europaweg en de rotonde Bruchterweg-Hardenbergerweg-Twenteweg. Een stuk met een lengte van 2 kilometer.
Veiligheid fietsers staat voorop
“Heel eerlijk, landbouwverkeer op de Twenteweg, in combinatie met auto's, verhoogt het verkeersrisico. Bijvoorbeeld door inhaalmanoeuvres die ondanks het geldende inhaalverbod toch worden gedaan. Daar zijn we ons van bewust.”, aldus Martijn Dadema, gedeputeerde Mobiliteit. Alwin te Rietstap, wethouder Mobiliteit bij de gemeente Hardenberg: “Toch accepteren wij dit risico. We kiezen hier namelijk voor de veiligheid van kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals die van de grote aantallen fietsers op de Bruchterweg in Hardenberg”. Beide overheden vragen automobilisten geduld te hebben en hun rijgedrag aan te passen op het moment dat ze achter een landbouwvoertuig komen te rijden op de Twenteweg. Onder andere via campagneborden met daarop de boodschap ‘Blijf achter het landbouwvoertuig, heb geduld en kom veilig thuis!’ worden zij hierop gewezen.
Toekomstige beleidslijn voor landbouwverkeer
De provincie werkt vanaf 2026 aan een beleidslijn voor de toelating van landbouwverkeer op andere provinciale wegen. Daarvoor maakt zij gebruik van de ervaringen van de geslaagde proef in Hardenberg!