Tweede Kamerlid Hester Veltman ervaart de N36

5 november 2024

Op maandagmiddag 4 november was VVD Tweede Kamerlid Hester Veltman op werkbezoek bij de gemeente Almelo en Hardenberg. Het doel van dit werkbezoek was om het belang van een verkeersveilige N36 onder de aandacht te brengen. Niet alleen door erover te praten, maar óók door deze te ervaren. Dat deed ze door mee te rijden met een vrachtwagen van Bolk Transport uit Almelo. Na de rit van Almelo via de N36 naar Hardenberg ging Hester Veltman in gesprek met ondernemers. Zij benadrukten, net als de wethouders, hoe groot het belang van een veilige N36 is.

Frans Savenije (Bolk), Vera Leonhart (gemeente Hardenberg), Arjen Maathuis (wethouder Almelo), Hester Veltman-Kamp (Tweede kamerlid), chauffeur Gert (Bolk), Alwin te Rietstap (wethouder Hardenberg), Izette Polinder (assistent Mevr. Veltman).

De N36

Op de N36 tussen Almelo en Ommen gebeuren regelmatig ernstige ongelukken. Ook met een dodelijke afloop. Sinds de jaren 90 voldoet de weg niet meer aan de voorwaarden die het Rijk stelt voor veiligheid.
 

125 miljoen euro is niet genoeg

Het vorige kabinet heeft na een Kamermotie 125 miljoen euro vrijgemaakt om deze weg veiliger te maken. De gemeenten zijn blij met de aandacht en de betrokkenheid van de Kamer voor de N36. Het genoemde bedrag is alleen niet genoeg. Om hier aandacht voor te vragen kwam Tweede Kamerlid Hester Veltman, op uitnodiging van wethouder Arjen Maathuis (Almelo) en wethouder Alwin te Rietstap (Hardenberg) op werkbezoek.
 

Hester Veltman: ‘Goed om een heel duidelijk beeld te krijgen bij de situatie op en rond deze weg. Tijdens mijn bezoek zag ik de korte op- en afritten en de smalle stukken bij bruggen en viaducten. Ik kreeg hierover waardevolle informatie van Gert, een ervaren chauffeur van Bolk Transport. Hij ziet ook hoeveel automobilisten tijdens het autorijden met hun mobiele telefoon bezig zijn. Levensgevaarlijk.’

Een rijbaanscheiding en bredere bermen

De bedoeling is om de rijbanen van de N36 te scheiden met een middenberm en een vangrail. En om de bermen te verbreden en gevaarlijke kruisingen en oversteekplekken veiliger te maken. Met het bedrag van 125 miljoen euro kan Rijkswaterstaat slechts de helft van de N36 aanpakken. Dat zou kunnen betekenen dat er op een aantal plekken/afstanden geen fysieke rijbaanscheiding komt. Die situatie is onwenselijk. 

 

Extra financiële middelen zijn nodig

Het compleet scheiden van de rijbanen vraagt 240 miljoen euro. Dat is 115 miljoen euro meer dan begroot. Daarom hebben beide wethouders namens andere aanliggende gemeenten en belanghebbenden[1] ook nog een brief verstuurd aan de Vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat. Met daarin het klemmende verzoek aan de Kamer om extra financiële middelen beschikbaar te stellen voor deze weg. 

Het is belangrijk dat de hele regio een verkeersveilige N36 krijgt en ervaart. 

 


[1] Gemeenten Almelo, Hoogeveen, De Wolden, Hardenberg, Ommen, Twenterand en Wierden, Twenteboard, Regio Zwolle, diverse ondernemersverenigingen en omwonenden