Veelgestelde vragen
Wat doet de gemeente aan de verkeersveiligheid?
Veelgestelde vragen over maximumsnelheid
Alleen wanneer we onderhoudswerkzaamheden gaan uitvoeren in een straat, onderzoeken we of we ook nieuwe snelheidsmaatregelen moeten nemen. We kijken dan of er ongelukken zijn gebeurd in de straat, wat de toegestane maximumsnelheid is en of bestuurders zich aan deze snelheid houden. Het gemeentebestuur beslist uiteindelijk of we maatregelen gaan nemen.
We kunnen meten of bestuurders te vaak te hard rijden. Hiervoor kijken we naar het 85-percentiel. 85% van de weggebruikers rijdt dan te hard. Als dit het geval is, dan geeft de gemeente dit door aan de politie. Zij bepalen dan of ze gaan controleren.
U kunt een verzoek indienen via het meldingsformulier. We kunnen een display dan voor twee weken bij u in de straat ophangen. Vaak zien we dat bestuurders hierdoor minder hard gaan rijden.
Uw straat moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Zo moeten er lantaarnpalen zijn die hoog en stevig genoeg zijn om een display aan op te hangen. De displays moeten het verkeer niet hinderen. Als de lantaarnpaal tussen de bomen staat, testen we eerst of de radar van het display de voertuigen goed kan zien.
Alle flitspalen in Nederland zijn van het Openbaar Ministerie (OM). Heel af en toe plaatsen zij nieuwe flitspalen. Hiervoor doen ze eerst onderzoek naar de verkeersveiligheid:
Hoeveel ongelukken zijn er geweest? Wat voor soort en wat was de oorzaak?
Hoeveel mensen rijden er te hard?
Past de snelheid bij de weg?
Kunnen we de weg anders inrichten (bijvoorbeeld met meer bochten) zodat bestuurders minder hard gaan rijden?
Is duidelijk dat alleen een flitspaal het aantal ongelukken kan verminderen? Dan kan het OM beslissen een flitspaal neer te zetten. Dit gebeurt in overleg met de politie en de gemeente.
Op 30 kilometer-wegen plaatsen we geen flitspalen.
Veelgestelde vragen over parkeren
Is uw voertuig langer dan 6 meter of hoger dan 2,40 meter? Dan mag u het voertuig niet in een woonwijk parkeren tussen 18.00 en 08.00 uur, behalve op een daarvoor aangewezen plaats.
U mag uw aanhanger of caravan maximaal 3 achtereenvolgende dagen op de openbare weg parkeren. Daarna moet u het voertuig verplaatsen.
Parkeren voor een in- of uitrit mag niet en valt onder ‘hinderlijk parkeren’. De gemeentelijke handhavers en de politie kunnen hiertegen optreden. Neem contact op met de politie via 0900 8844 of bel team Handhaving via 088 965 43 08.
Dat hangt af van hoe ernstig het probleem is. En of er ruimte is om extra parkeerplaatsen aan te leggen. Extra parkeerplaatsen gaan bijna altijd ten koste van groen of van speelplekken. Dat is niet altijd even wenselijk voor de leefbaarheid van de wijk.
Als het wel het wenselijk en mogelijk is om meer parkeerplaatsen aan te leggen, maken we hiervoor een ontwerp. Dit doen we vaak pas op het moment dat er ook iets anders moet gebeuren in de wijk. Bijvoorbeeld wanneer er werkzaamheden plaatsvinden aan de weg of het riool.
Dit doen we niet. Wanneer we de groenstroken zouden opofferen aan parkeren, maakt dat de buurt er niet mooier op. Daarnaast daalt de waarde van woningen als er groen verdwijnt. Verder is het groen belangrijk voor het klimaat en het afvoeren van water.
Op een terrein waar het vierkante blauwe P-bord staat, mag u alleen in de vakken parkeren.
De gemeentelijke Handhaving en de Politie kunnen hiertegen optreden. Ziet u een auto buiten een vak geparkeerd staan? Neem contact op met de politie via 0900 8844 of bel team Handhaving via 088 965 43 08.
Veelgestelde vragen over gebruik van de weg
Het is lastig om hier ter plekke iets aan te doen. We moeten dan de bestuurder aanhouden op het moment dat diegene over de stoep of het fietspad rijdt.
Alleen op locaties waar het niet duidelijk is dat een pad alleen voor voetgangers is, plaatsen we extra borden op het voetpad. Op plekken waar vaak auto’s op het fietspad rijden, plaatsen we rood-witte palen op het fietspad. Vaak halen we deze palen in de winter weg vanwege de gladheidsbestrijding. We plaatsen liever geen sluishekken om (brom)fietsers op de stoep tegen te gaan, omdat mindervaliden hier last van kunnen hebben.
Het is verboden om op een eenrichtingsweg tegen de richting in te rijden. Ziet u dit gebeuren? De gemeentelijke handhavers en de politie kunnen hiertegen optreden. Neem contact op met de politie via 0900 8844 of bel team Handhaving via 088 965 43 08.
Voordat we kunnen handhaven, kijken we altijd eerst of de verkeerssituatie duidelijk is. Soms is eenrichtingsverkeer in een straat net nieuw. Weggebruikers negeren dit dan omdat ze nog niet gewend zijn aan de nieuwe situatie. Is de situatie onduidelijk? Dan verduidelijken we de verkeerssituatie, bijvoorbeeld door een extra bord te plaatsen.
De gemeente heeft bewust gekozen voor een centrum dat toegankelijk is voor fietsers. Op die manier willen we de bereikbaarheid van de lokale ondernemers optimaal houden. We gaan er vanuit dat men een beetje rekening houdt met elkaar. De combinatie van fietsers en voetgangers leidt dan wat ons betreft niet tot verkeersonveiligheid.
Dit doen we alleen als er op meerdere momenten per dag veel mensen door uw straat lopen. Binnen 30 kilometerzones rijdt voornamelijk bestemmingsverkeer. Deze bestuurders kennen de wijk en weten vaak waar de zebrapaden zijn. Als weinig voetgangers een zebrapad gebruiken, gaan bestuurders er minder op letten. De kans is dan groot dat ze een overstekende voetganger niet opmerken, waardoor de situatie juist onveiliger wordt.
Is er een oversteekprobleem op een weg met maximaalsnelheid 50 kilometer per uur? Dan kunnen we een middengeleider of middeneiland aanleggen. Voetgangers kunnen dan in 2 delen de weg oversteken.
Veelgestelde vragen over zichtbelemmering
Een verkeersspiegel is meestal geen oplossing voor het (zicht)probleem. We plaatsen daarom liever geen spiegels.
Spiegels kunnen juist afleiden van wat er op de straat gebeurt. Dit geldt vooral voor weggebruikers die niet goed bekend zijn in de omgeving. Daarnaast zijn fietsers en voetgangers nauwelijks zichtbaar in een spiegel omdat ze door vertekening heel klein worden. Het is ook moeilijk om de snelheid van een voertuig via de spiegel in te schatten.
In plaats daarvan kunnen bestuurders beter rustig een kruising naderen en goed uitkijken naar het kruisende verkeer. Alleen in extreme situaties waar het onmogelijk is om iets te zien, voegen spiegels iets toe aan de verkeersveiligheid. Dit komt in de gemeente vrijwel nergens voor.
Als dit het geval is in een 30 kilometerzone, doen we meestal niets. U kunt vrijwel altijd een manier vinden om de weg toch goed te zien. Bijvoorbeeld door iets verder door te rijden of door langzamer te rijden.
Bij hogere snelheden (bijvoorbeeld 50 kilometerzones), kunnen hogere struiken wel voor overlast zorgen. De verkeerskundige van de gemeente beoordeelt of dit het geval is. De eigenaar van de beplanting moet de struiken dan snoeien of verwijderen.
Als een muur van bijvoorbeeld een schuur zorgt voor zichtbelemmering, dan moet het verkeer zich aanpassen aan de situatie.
Veelgestelde vragen over verkeersborden en wegmarkeringen
We plaatsen meestal geen extra verkeersborden. Te veel verkeersborden zorgen voor een rommelig en onoverzichtelijk straatbeeld. Ook kan de situatie hierdoor juist onveiliger worden. Daarom kiezen we ervoor om alleen de wettelijk verplichte borden te plaatsen.
Verkeersbesluiten staan in de digitale editie van de Staatscourant. Dit is in te zien via de website Officiële bekendmakingen. U kunt binnen 6 weken na de bekendmaking bezwaar maken tegen het besluit.
Als we een straat gaan opknappen, kijken we ook naar de belijning. We onderzoeken dan of we meer of andere belijning moeten aanbrengen. Het gemeentebestuur beslist hier uiteindelijk over.
Onveilige verkeerssituaties
Ziet u een onveilige situatie in het verkeer, zoals een gevaarlijke rotonde of omleiding? Doe een Melding Onveilige Verkeerssituatie en geef daarbij de volgende informatie:
locatie van de onveilige situatie;
reden van uw melding;
Indien mogelijk, voeg dan een foto of situatieschets van de gevaarlijke situatie toe.
We behandelen uw melding altijd en u krijgt ook altijd reactie van ons. Dit duurt maximaal 8 weken.