Het ontwerp voor de herinrichting van De Oostermaat is klaar! De Oostermaat is een hele belangrijke ontsluitingsweg voor Gramsbergen en omstreken.
Belangrijk voor alle inwoners, omwonenden en ook voor bedrijven. Het bedrijventerrein ligt aan de ene kant van Gramsbergen: de oostzijde van Kanaal Almelo – De Haandrik. En de N34 aan de andere kant, voorbij De Vecht. Vanuit beide zijden rijdt er dagelijks veel verkeer via De Oostermaat, dwars door het centrum van Gramsbergen. Vergeet daarbij al het woon(-werk)verkeer niet. Of het feit dat een groot deel van de woonwijk aan de ene kant van De Oostermaat ligt. En de diverse voorzieningen (zoals de scholen, de supermarkt, etc.) aan de andere kant. Dit levert de nodige verkeersstromen op. De Oostermaat vervult dus een grote rol voor allerlei soorten verkeer, elke dag weer. Waarom we het nu gaan herinrichten? Dat vertellen we je graag!
Begin 2022 hebben we een plan (GVVP, het ‘Gemeentelijk Verkeer- en Vervoerplan) opgesteld. Dit hebben we niet alleen gedaan, maar met hulp en input van inwoners, scholieren en Plaatselijk Belangen. Via onder andere een enquête kon iedereen meedenken over het verbeteren van verkeersituaties in de gemeente Hardenberg. Maar liefst 2.000 inwoners hebben dit gedaan. Één van de locaties die vaak is aangegeven, is De Oostermaat in Gramsbergen. Daarom gaan we de verkeersveiligheid op deze weg verbeteren. En het meer inrichten als een wijkontsluitingsweg. We willen de veiligheid van de fietser vergroten en de snelheid van gemotoriseerd verkeer verlagen. Door het bestand hieronder te downloaden, kunt u zien hoe we De Oostermaat gaan herinrichten. We leggen vervolgens per punt uit wat er wordt toegepast en waarom.
Kruispunt De Esch - De Oostermaat - Voorstraat - Anerdijk
We beginnen aan de linkerkant van De Oostermaat. Het kruispunt bij ’t Welgelegen en het oude gemeentehuis. Dit kruispunt wordt overzichtelijker gemaakt. We plaatsen een plateau. En ook worden de bochten iets anders gemaakt, zodat de snelheid op deze kruising lager wordt. De voorrangssituatie blijft hier hetzelfde: verkeer vanaf De Esch en Voorstraat heeft voorrang.
Kruispunt De Hoge Esch - De Oostermaat
Voor dit kruispunt hebben we naar verschillende mogelijkheden gekeken en deze uitgewerkt. Het was belangrijk dat we hier een goede afweging voor maakten. Juist omdat er op dit punt veel verschillende verkeersstromen samen komen. Extra omdat aan de ene kant van De Oostermaat veel woningen staan (en er nog veel wordt bijgebouwd). En omdat aan de andere kant voorzieningen zoals de scholen, kinderopvang, winkels, het zwembad, De Binder, etc. zitten. Verder hebben we rekening gehouden met dat de oplossing ook toegankelijk moet zijn voor groot materieel, zoals vracht- en landbouwverkeer.
Hieronder nemen we je mee in de opties die het niet zijn geworden (en waarom niet). En wat de beste oplossing is (en waarom).
Voor een tunnel is geen ruimte, deze optie hebben we schetsmatig laten uitwerken. Zou je deze namelijk voor fietsers en voetgangers onder De Oostermaat plaatsen, dan kan er geen rijbaan meer van en naar de Hoge Esch toe. Dat zou betekenen dat al het verkeer van de wijken daarachter via een andere route Gramsbergen verder in of uit moet. En dat zou dan weer zorgen voor problemen op andere punten. Bovendien nemen tunnelmonden (waar je er in en er uit gaat) zonder dat je er misschien bij stilstaat erg veel ruimte in. Je wilt tenslotte comfortabel er in en eruit kunnen fietsen of lopen, dus het mag ook niet te steil zijn. Hierdoor heb je veel ruimte nodig om “uit te lopen”.
Verkeerslichten zijn geen optie, omdat er niet genoeg verkeersaanbod voor is. Om een verkeerslicht op een kruispunt goed te laten functioneren, is er een bepaalde verkeersintensiteit nodig. Buiten de spitstijden om, is dit niet voldoende. En zal het verkeerslicht bijvoorbeeld langer op rood blijven staan, terwijl er misschien niets aankomt. Hierdoor loop je het risico dat verkeersdeelnemers het rode licht gaan negeren. Wat je wilt voorkomen, voor het geval er bijvoorbeeld wél iemand oversteekt. Vanwege de genoemde nadelen is een verkeerslicht op dit kruispunt dus niet de oplossing.
Een rotonde met een vrijliggend fietspad (ook getoond tijdens de inloopbijeenkomst) is een relatief verkeersveilige oplossing voor alle deelnemers. Fietsers krijgen dan voorrang. Omdat het net zou passen binnen de beschikbare ruimte, zou de krappe vormgeving ook zorgen voor een lagere snelheid. Het is alleen op een aantal punten minder ideaal voor al het vracht- en landbouwverkeer. En omdat De Oostermaat ook voor hen een ontsluitingsweg is, hebben we uiteindelijk gekozen voor een alternatieve variant die meer ruimte en overzicht geeft. Dit is niet alleen gunstig voor groot materieel, maar voor ál het verkeer.
Oplossing: een voorrangsplein
Een voorrangsplein is een relatief nieuw kruispunttype dat elementen heeft van zowel een rotonde als een voorrangskruispunt. Zoals je ziet heeft het een wat meer gestrekte vorm, een duidelijke hoofdstroom (De Oostermaat) die altijd voorrang heeft op de zijstromen (al het verkeer van De Hoge Esch en de fietspaden). Dit maakt het verschil met een rotonde.
Op dit punt halen we de rijbaan uit elkaar, zodat er 2 rijstroken komen. Hierdoor kunnen we ook een soort van midden-eiland creëren, waar je je kan opstellen. Verkeersstromen hoeven elkaar dan niet meer te kruisen. We plaatsen dit voorrangsplein op een plateau, zodat de snelheid bij het naderen van deze oversteek extra wordt verlaagd. Dit alles maakt het oversteken voor al het verkeer veiliger en overzichtelijker. Het fietspad richting de vijver/ het zwembad brengen we overigens ook nog op een eerder punt al meer op hoogte, zodat er beter zicht op de kruising komt. Verder kunnen we op dit plein een bredere oversteek toepassen voor alle voetgangers. Kortom: het is de optimale oplossing voor dit punt op De Oostermaat!
Parkeerplaatsen ter hoogte van 'de woonhofjes' aan De Oostermaat
We passen de parkeerplaatsen langs De Oostermaat aan. Op dit moment zijn het ‘haakse’ parkeervakken. En het worden langsparkeervakken. Hier file-parkeer je. De reden waarom we dit aanpassen is zodat we de stoep (en daarmee het voetpad) kunnen doortrekken aan dezelfde zijde. Nu moeten voetgangers namelijk altijd De Oostermaat oversteken (omdat het voetpad door de haakse parkeervakken wordt onderbroken en daarmee stopt). Dit willen we graag in de nieuwe situatie gelijk verbeteren en veiliger maken.
De 'bocht bij Bril' en Hattemattestraat
In zowel de bocht (bij Bril) als bij Hattemattestraat wordt een drempel geplaatst om de snelheid van het verkeer te verlagen. Dit is ook veiliger voor het fietsverkeer van en naar De Oostermaatsteeg + Hattemattestraat. We houden in de bocht ook alvast rekening met de toekomstige in- en uitrit van de brandweer.
Stationsgebied en de aansluiting op De Oostermaat
Het stationsgebied krijgt ook meteen een nieuwe uitstraling! Het terrein bij het station én het parkeren wordt op deze locatie prettiger en overzichtelijker gemaakt. Ook wordt er gezorgd voor een mooie, passende doorloop richting het centrum van Gramsbergen en haar voorzieningen. Het aantal parkeerplaatsen blijft hetzelfde. De rijbaan bij het station zelf wordt een soort plein waarbij er een andere en betere aansluiting wordt gemaakt op de parkeerplaatsen. Hierbij houden we ook rekening met de draaicirkel van de buurtbus.
Aansluiting Stationsstraat op de Oostermaat
In de bocht bij de Stationsstraat, die we iets smaller maken, plaatsen we een plateau met een middengeleider. Dit haalt de snelheid eruit en creëert ook meer rust en overzicht. Hierdoor kan bijvoorbeeld het verkeer richting het centrum of richting de voetbalvereniging ook veiliger oversteken.
Over de hele Oostermaat, vanaf kruispunt De Esch tot aan de brug voor het kanaal worden fietsstroken aangebracht. Deze fietsstroken worden breder dan de huidige fietsstroken. Hierdoor krijgen fietsers een betere plaats op de rijbaan. De Oostermaat wordt hierdoor optisch smaller voor het gemotoriseerde verkeer, waardoor ook de snelheid automatisch omlaag zal gaan.
Door het uitvoeren van bovenstaande werkzaamheden wordt De Oostermaat een stuk veiliger! We verwachten in januari/februari 2025 te kunnen starten met de werkzaamheden. Op dit moment zijn alle nodige voorbereidingen in volle gang. Ook bereiden we, gezien de impact, de omleidingsroutes al vroeg voor. Zodra de uitvoering meer inzicht is en we concretere informatie kunnen delen, doen we dit natuurlijk weer via diverse kanalen. We hebben bovendien nauw contact met Stadsbelang Gramsbergen.