• Home
  • Bekendmakingen
  • verkeersbesluit proactieve openbare laadpaalvoorzieningen op basis van geografische spreiding

verkeersbesluit proactieve openbare laadpaalvoorzieningen op basis van geografische spreiding

Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Link naar originele publicatie:
Deze link gaat naar een andere site
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling
Publicatiedatum:
22-05-2024



verkeersbesluit proactieve openbare laadpaalvoorzieningen op basis van geografische spreiding

Zaaknummer 585857

Ilse Dusseljee

Inleiding

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegingen ten aanzien van het besluit

- dat het gebruik van elektrische voertuigen sterk toeneemt wat een positieve bijdrage levert aan een schone en duurzame woon- en leefomgeving;

-dat voor elektrische voertuigen een netwerk van openbare laadpunten van belang is;

-dat de college van gemeente Hardenberg op 26 november 2021 besloten heeft om:

1. In te stemmen met de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Overijssel op het gebied van het realiseren en exploiteren van openbare laadinfrastructuur.

2. In te stemmen met het verlenen van de daarbij behorende volmachten en mandaten aan de contractmanager van provincie Overijssel.

- dat in de concessie is overeengekomen is dat de gemeente Hardenberg jaarlijks proactieve laadpalen laat plaatsen;

- dat proactieve laadpalen als onderdeel van een uitgebreid laadnetwerk de transitie naar elektrisch vervoer stimuleert;

- dat de proactieve laadpalen vooral geplaatst worden waar vooral bezoekers behoefte hebben aan een laadvoorziening;

- dat we vooruitlopend op de laadvisie een dekkend netwerk van openbare laadvoorzieningen willen realiseren op een (gemiddeld) acceptabele loopafstand, in alle kernen van de gemeente;

- dat we met het plaatsten van proactieve laadpalen inspelen op de (toekomstige) behoefte van bezoekers en bewoners van onze gemeente;

- dat de voorgestelde locaties behorende bij dit verkeersbesluit zijn bijgevoegd in de situatieschetsen;

-dat de aan te wijzen parkeerplaatsen in eigendom en beheer zijn bij de gemeente Hardenberg;

- dat de reservering van de parkeerplaats strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

1.het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

2.het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu;

3.het bevorderen van een doelmatig of zuinig energieverbruik;

-dat een openbare laadpaal twee aansluitingen voor elektrische voertuigen kent;

-de gemeente Hardenberg het, alles overwegende, aanvaardbaar vindt om twee parkeerplaatsen conform bijgevoegde situatietekening te reserveren voor het opladen van elektrische voertuigen

-dat de gereserveerde parkeervakken gerealiseerd wordt door middel van het plaatsen van bord E8c uit bijlage I van het RVV 1990, inclusief onderbord dat aanduidt dat het verkeersbord van toepassing voor de aangewezen parkeervakken;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen;

BESLUIT

Door plaatsing van bord E8c uit bijlage I van het RVV 1990, inclusief onderbord OB504 (pijlaanduiding), tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen uitsluitend bestemd voor het opladen van elektrische auto’s op ieder van de volgende locaties (en bijbehorende situatieschetsen):

1. Takenshof 18, Balkbrug

2. Rozenheim 4, Dedemsvaart

3. Beatrixstraat 3, Dedemsvaart

4. Meerkoet 37, Dedemsvaart

5. Sperwerweg 37, Dedemsvaart

6. De Hoge Esch 24, Gramsbergen

7. Kieskamp 2, Gramsbergen

8. Leemkoele 13, Gramsbergen

9. Van der Duyn van Maasdamstraat 15, Bergentheim

10. De Schadde 16, Slagharen

11. Rembrandtstraat 24, Hardenberg

12. De Zwingel 15, Hardenberg

13. Akkermunt 32, Hardenberg

Hardenberg, 7 mei 2024

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente hardenberg

I.A.A. Oostmeijer-Oosting, M.W. Offinga

Secretaris, burgemeester

Mededelingen

Het gaat om een verkeersbesluit dat is voorbereid met de uitgebreide uniforme openbare voorbereidingsprocedure. Dit verkeersbesluit ligt één dag na akkoord in het gemeentehuis ter inzage. Een afspraak kunt u maken via telefoonnummer 14 0523.

De dag na akkoord kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken tegen dit besluit een beroepschrift indienen bij de Rechtbank te Zwolle, team Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het beroep zich richt en de gronden (motivering) van het beroep. Tevens kan binnen de genoemde termijn bij de voorzieningenrechter van genoemde rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Voor de procedures is griffierecht verschuldigd. Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij beroep is ingesteld en een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan. Het besluit wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist.