Verkeersbesluit voor het wijzigen van voorrang op de fietsroute Bergentheim – Hardenberg
Verkeersbesluit voor het wijzigen van voorrang op de fietsroute Bergentheim – Hardenberg
De teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;
gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;
gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;
gelet op de "Nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht Hardenberg", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg op 4 december 2018, en het “Besluit ondermandaat en -volmacht gemeente Hardenberg”, vastgesteld door de Algemeen Directeur van de gemeente Hardenberg op 5 december 2018, beide zoals nadien gewijzigd, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van Wegenverkeerswet 1994 aan hem in ondermandaat is gegeven,
- dat de (brom-)fietspaden van de J.C. Kellerlaan:
gelegen zijn nabij Hardenberg;
gelegen zijn buiten de bebouwde kom;
in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;
in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;
- dat de parallelweg van de N343:
gelegen is tussen Hardenberg en Bergentheim;
gelegen is buiten de bebouwde kom;
in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;
in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;
een erftoegangsweg is, met een maximumsnelheid van 60 km/h;
- dat het (brom-)fietspad langs de N343
gelegen is tussen Hardenberg en Bergentheimgelegen
gelegen is buiten de bebouwde kom;
in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;
in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;
bij realisatie is aangelegd op grond van de Provincie Overijssel, en dat de Provincie Overijssel schriftelijk akkoord is met onderhoud van het fietspad en de voorgestelde wijzigingen;
- dat de Kanaalweg-Westgelegen is in Bergentheim;
gelegen is deels binnen en buiten de bebouwde kom;
in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;
in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;
buiten de bebouwde kom een erftoegangsweg is, met een maximumsnelheid van 60 km/h;
binnen de bebouwde kom een gebiedsontsluitingsweg is, met een maximumsnelheid van 50 km/u;
in 2021 gereconstrueerd is, waarbij brede rode fietssuggestiestroken zijn aangebracht;
- dat deze route tussen Hardenberg en Bergentheim een belangrijke route is voor (schoolgaand) fietsverkeer;
- dat de Gemeente Hardenberg de ambitie heeft alle hoofdfietsroute op te waarderen, zoals vastgesteld in het Fietsplan (2022);
- dat het daarom de voorkeur heeft om op alle hoofdfietsroutes te investeren in veiligheid, comfort en directheid voor fietsers;
- dat het voor de veiligheid en herkenbaarheid wenselijk is, dat de rode fietssuggestiestroken op de Kanaalweg-West de status fietsstroken krijgen;
- dat er daarom reconstructies van kruispunten nodig zijn op de fietsroute;
- dat er daarom voor gekozen is de voorrang te wijzigen, in het voordeel van de fietsers, op de kruispunten met de Haarweg en de Verlengde Maatdijk;
- dat door het toepassen van een middengeleider op het (brom-)fietspad voorkomen wordt dat gemotoriseerd verkeer het (brom-)fietspad op kan rijden;
- dat de parallelweg wordt gereconstrueerd naar een fietsstraat;
- dat door de reconstructie naar fietsstraat de bereikbaarheid van aanliggende percelen gewaarborgd blijft;
- dat de maximaal toegestane snelheid op de parallelweg van 60 km/u niet gewijzigd wordt;
- dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:het verzekeren van de veiligheid op de weg;
het beschermen van weggebruikers en passagiers;
het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;
het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;
- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.
1. tot het aanwijzen van fietsstroken op de Kanaalweg-West in Bergentheim door middel van het aanbrengen van fietssymbolen;
- a.
- b.
- c.
- d.
Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg
R. Olde Kalter
Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied
Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via het digitale loket op www.hardenberg.nl. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig.
Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet u het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd. Onderteken uw bezwaarschrift en vermeld:
- 1.
- 2.
- 3.
- 4.
Daarnaast kunt u volgens artikel 8.81 van de Awb de Voorzieningenrechter van Rechtbank Overijssel verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, als er sprake is van zogenoemde ‘onverwijlde spoed’. U kunt alleen een voorlopige voorziening aanvragen, als u ook binnen zes weken een bezwaarschrift indient. U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:
Rechtbank Overijssel, de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht