• Home
  • Bekendmakingen
  • Verkeersbesluit voor het wijzigen van voorrang op de fietsroute Bergentheim – Hardenberg

Verkeersbesluit voor het wijzigen van voorrang op de fietsroute Bergentheim – Hardenberg

Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Link naar originele publicatie:
Deze link gaat naar een andere site
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling
Publicatiedatum:
29-05-2024



Verkeersbesluit voor het wijzigen van voorrang op de fietsroute Bergentheim – Hardenberg

Zaaknummer 682380

Geert Hofsink

Inleiding

De teamleider Infrastructuur, Gebouwen en Gronden van de Domein Openbaar Gebied van de gemeente Hardenberg;

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

gelet op de "Nadere regeling delegatie, mandaat en volmacht Hardenberg", vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg op 4 december 2018, en het “Besluit ondermandaat en -volmacht gemeente Hardenberg”, vastgesteld door de Algemeen Directeur van de gemeente Hardenberg op 5 december 2018, beide zoals nadien gewijzigd, waarbij de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, eerste lid, onder d van Wegenverkeerswet 1994 aan hem in ondermandaat is gegeven,

Overwegende:

- dat de (brom-)fietspaden van de J.C. Kellerlaan:

gelegen zijn nabij Hardenberg;

gelegen zijn buiten de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;

- dat de parallelweg van de N343:

gelegen is tussen Hardenberg en Bergentheim;

gelegen is buiten de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;

een erftoegangsweg is, met een maximumsnelheid van 60 km/h; 

- dat het (brom-)fietspad langs de N343

gelegen is tussen Hardenberg en Bergentheimgelegen

gelegen is buiten de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;

bij realisatie is aangelegd op grond van de Provincie Overijssel, en dat de Provincie Overijssel schriftelijk akkoord is met onderhoud van het fietspad en de voorgestelde wijzigingen;

- dat de Kanaalweg-Westgelegen is in Bergentheim;

gelegen is in Bergentheim;

gelegen is deels binnen en buiten de bebouwde kom;

in beheer en onderhoud is bij de Gemeente Hardenberg;

in eigendom is van de Gemeente Hardenberg;

buiten de bebouwde kom een erftoegangsweg is, met een maximumsnelheid van 60 km/h;

binnen de bebouwde kom een gebiedsontsluitingsweg is, met een maximumsnelheid van 50 km/u;

in 2021 gereconstrueerd is, waarbij brede rode fietssuggestiestroken zijn aangebracht;

- dat deze route tussen Hardenberg en Bergentheim een belangrijke route is voor (schoolgaand) fietsverkeer;

- dat de Gemeente Hardenberg de ambitie heeft alle hoofdfietsroute op te waarderen, zoals vastgesteld in het Fietsplan (2022);

- dat het daarom de voorkeur heeft om op alle hoofdfietsroutes te investeren in veiligheid, comfort en directheid voor fietsers;

- dat het voor de veiligheid en herkenbaarheid wenselijk is, dat de rode fietssuggestiestroken op de Kanaalweg-West de status fietsstroken krijgen;

- dat er daarom reconstructies van kruispunten nodig zijn op de fietsroute;

- dat er daarom voor gekozen is de voorrang te wijzigen, in het voordeel van de fietsers, op de kruispunten met de Haarweg en de Verlengde Maatdijk;

- dat door het toepassen van een middengeleider op het (brom-)fietspad voorkomen wordt dat gemotoriseerd verkeer het (brom-)fietspad op kan rijden;

- dat de parallelweg wordt gereconstrueerd naar een fietsstraat;

- dat door de reconstructie naar fietsstraat de bereikbaarheid van aanliggende percelen gewaarborgd blijft;

- dat de maximaal toegestane snelheid op de parallelweg van 60 km/u niet gewijzigd wordt;

- dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het beschermen van weggebruikers en passagiers;  

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

- dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

BESLUIT

1. tot het aanwijzen van fietsstroken op de Kanaalweg-West in Bergentheim door middel van het aanbrengen van fietssymbolen;

  • a.

    zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990;

  • b.

    aan beide zijde van de rijbaan;

  • c.

    zowel binnen de bebouwde kom als buiten de bebouwde kom;

  • d.

    conform situatietekening Detail A

    2. tot het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruising Haarweg met het (brom-) fietspad:

    • a.

      door het verwijderen van de verkeersborden B6 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990) en de haaientanden, op het (brom-)fietspad;

    • b.

      door het verwijderen van de verkeersborden B3 (overeenkomstig Bijlage 1 van het RVV 1990) langs de rijbaan van de Haarweg;

    • c.

      door het plaatsen van verkeersborden B6 (Bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden op de rijbaan van de Haarweg;

    • d.

      conform situatietekening Detail B

    • e.

      dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

    • 3.

      tot het wijzigen van de (voorrangs)situatie op de kruising Verlengde Maatdijk – Twenteweg met het (brom-) fietspad:

      • a.

        door het plaatsen van een verkeersbord B6 (Bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden op de rijbaan van de Verlengde Maatdijk;

      • b.

        door het plaatsen van verkeersbord D05l + OB54 (Bijlage 1 van het RVV 1990)op de Twenteweg (parallelweg);

      • c.

        door het plaatsen van twee verkeerszuilen voorzien van verkeersbord D02 (Bijlage 1 van het RVV 1990);

      • d.

        conform situatietekening Detail C

      • e.

        dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

        • 4.

          tot het reconstrueren van de Twenteweg (parallelweg) naar fietsstraat:

          • a.

            door de inrichting van de rijbaan aan te passen op een herkenbaar fietsstraatprofiel, zoals door de CROW wordt aanbevolen;

          • b.

            door het plaatsen van het informatieve verkeersbord L51

          • c.

            conform situatietekening Detail C, D en E

        • 5.

          tot het wijzigen van de voorrangssituatie op de kruising van de Twenteweg (parallelweg) met het zuidelijke (brom-)fietspad van de J.C. Kellerlaan:

          • a.

            door het plaatsen van een verkeersbord B6 (Bijlage 1 van het RVV 1990) en het aanbrengen van haaientanden op het zuidelijke (brom-)fietspad van de J.C. Kellerlaan;

          • b.

            conform situatietekening Detail E

          • c.

            dit uit te voeren conform de Uitvoeringsvoorschriften BABW.

Hardenberg, 15 mei 2024

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg

R. Olde Kalter

Teamleider OG-Infrastructuur, gebouwen en gronden. Domein Openbaar Gebied

Mededelingen

Bezwaarprocedure

Als u het niet eens bent met dit besluit, kunt u een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg. U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via het digitale loket op www.hardenberg.nl. U hebt hiervoor wel een DigiD nodig.

Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) moet u het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd. Onderteken uw bezwaarschrift en vermeld:

  • 1.

    uw naam en adres;

  • 2.

    de datum waarop u uw bezwaarschrift hebt geschreven;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen uw bezwaar is gericht of een kopie van dit besluit (deze brief);

  • 4.

    de redenen voor uw bezwaar.

Daarnaast kunt u volgens artikel 8.81 van de Awb de Voorzieningenrechter van Rechtbank Overijssel verzoeken om een voorlopige voorziening te treffen, als er sprake is van zogenoemde ‘onverwijlde spoed’. U kunt alleen een voorlopige voorziening aanvragen, als u ook binnen zes weken een bezwaarschrift indient. U kunt uw verzoek om een voorlopige voorziening richten aan:

Rechtbank Overijssel, de voorzieningenrechter van de sector bestuursrecht

Postbus 10067

8000 GB Zwolle