BUDGETHOUDERSREGELING GEMEENTE HARDENBERG
BUDGETHOUDERSREGELING GEMEENTE HARDENBERG
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a.
- b.
- c.
- d.
- e.
- f.
- g.
budget: een bedrag benodigd voor het realiseren van de vooraf gestelde doelstelling, tot uitdrukking komend in baten respectievelijk lasten verbonden aan één of meer producten (grootboekrekeningen), en/of (hulp) kostenplaatsen in de begroting, of verbonden aan een investering. Tot het budget behoren het realiseren van de in de begroting - of bij de investering - opgenomen prestaties en het aanleveren van de gegevens voor het voldoen aan voorschriften;
- h.
budgethouder: de functionaris die bevoegd is om de doelstellingen in de begroting, of een begrotingswijziging, te realiseren binnen de door de raad beschikbaar gestelde budgetten en onverminderd het bepaalde in andere regel- en/of wetgeving. Budgethouders zijn in 4 niveaus opgedeeld:
- I.
- II.
- III.
- IV.
- i.
verplichtingen: overeenkomsten tot de levering van goederen en /of diensten aan en/of door de gemeente Hardenberg, de aanneming van werken voor of door de gemeente Hardenberg, het beschikken van subsidies aan en/of door de gemeente Hardenberg, of de besteding van de anderszins beschikbaar gestelde bedragen;
- j.
- k.
- l.
- m.
- n.
- o.
- 1.
- 2.
Het verlenen van budgetbevoegdheid en het intrekken daarvan vindt alleen schriftelijk plaats, met de schriftelijke instemming van de budgethouder van het naast hogere niveau, tot aan niveau 1. Een (digitale) kopie van de vastlegging van de budgetbevoegdheid of de intrekking ervan wordt verstrekt aan team Finance & Control.
- 3.
- 4.
- 5.
- 6.
Artikel 3 Vaststellen budgetten
- 1.
Jaarlijks, voor een door het college vast te stellen datum, leveren de budgethouders aan de budgethouder niveau 1 en het college gegevens aan, ten behoeve van de voor het volgende kalenderjaar op te stellen begroting. Bij het opstellen wordt rekening gehouden met de door het college vastgestelde begrotingsrichtlijnen.
- 2.
Artikel 5 Fiattering betalingen en ontvangsten
- 1.
- 2.
- 3.
Als uitzondering op lid 2 voor een uitgave/factuur die in de verplichtingenadministratie is vastgelegd en daar is ondertekend door de budgethouder, is fiattering - tot ten hoogste het overeengekomen bedrag - door alleen de PAV’er voldoende, tenzij de vastgelegde verplichting wordt overschreden met meer dan 10% van het overeengekomen bedrag met een maximum overschrijding van € 1.000.. De budgethouder blijft eindverantwoordelijk.
- 4.
In afwijking van de in lid 2 benoemde voorwaarden kan de budgethouder niveau 1 soorten uitgaven aanwijzen die centraal worden verwerkt en centraal worden doorbelast ten laste van de betreffende budgetten van de budgethouders. Dit betreft onder andere salarissen, overhead, belastingaanslagen, premies voor verzekeringen en voorschotnota’s voor nutsbedrijven. In tegenstelling tot het in deze regeling gestelde treedt bij domeinoverstijgende budgetten de concernmanager bedrijfsvoering in de hoedanigheid van budgethouder.
- 5.
Artikel 6 Registratie uitgaven en inkomsten
De budgethouder zorgt er voor dat de op zijn of haar budget betrekking hebbende uitgaven en/of inkomsten door team Finance & Control zo (kunnen) worden vastgelegd, dat de actuele stand van de geboekte bedragen (zowel uitgaven als inkomsten) ten opzichte van het totale toegekende budget op elk gewenst moment beschikbaar is.
- 1.
De budgethouders niveau 2 en 1 zijn, voor wat betreft de aan hem/haar toegewezen totaalbudgetten, bevoegd onderling te schuiven met uitzondering van de kostensoorten 0.0 (niet in te delen lasten/baten), 6 (verrekeningen), 1 (loonsom) en kostensoorten die eindigen in 900 of hoger (administratieve overboekingen) als dit om doelmatigheidsoverwegingen gewenst is, mits de doelstelling wordt gerealiseerd en mits deze budgetten zich binnen hetzelfde programma bevinden. Wanneer binnen een programma sprake is van meerdere budgethouders bij verschillende domeinen, is de budgethouder niveau 1 bevoegd om - op voorstel van de betrokken budgethouders - tussen de diverse budgetten te schuiven.
- 2.
- 3.
- 1.
De budgethouders verstrekken op het moment van constateren informatie aan de hiërarchisch naast hogere budgethouder over gesignaleerde of te verwachten afwijkingen van het budget. Het betreft zowel over- als onderschrijdingen van de uitgaven en/of inkomsten, als de aan het budget gekoppelde prestaties en overige kengetallen. Daarnaast wordt inhoudelijke informatie verstrekt over de taakuitvoering in termen van gerealiseerde prestaties/beleid en het rapporteren over de besteding van het budget en eventueel te voorziene overschotten c.q. tekorten.
- 2.
- 3.
De in het lid 1 en lid 2 genoemde verantwoordingen vormen de basis van de P&C-documenten die door de budgethouders via het CMT en het college aan de gemeenteraad worden aangeboden. Op voorzet van het team Finance & Control en door tussenkomst van het CMT stelt het college hiervoor jaarlijks een planning vast. Het college stelt - gelijk met de planning - hierbij jaarlijks vast boven welke bedrag afwijkingen gerapporteerd moeten worden.
- 1.
Een budgethouder is verplicht alles te doen wat voor een goede uitoefening van de functie noodzakelijk is. De budgethouder kan zich niet op onvolledigheid van deze regeling of ander voorschrift beroepen bij het nalaten van wat normaal gesproken en naar redelijkheid tot de taak wordt geacht te behoren.
- 2.
- 3.
Bijlage 1 KADERS BUDGETHOUDERSREGELING