• Home
  • Bekendmakingen
  • Verkeersbesluit voor het afwaarderen van gedeeltes van de Molckenbourstraat en Kamferbekestraat in Hardenberg.

Verkeersbesluit voor het afwaarderen van gedeeltes van de Molckenbourstraat en Kamferbekestraat in Hardenberg.

Originele publicatie downloaden:
Download het PDF bestand
Link naar originele publicatie:
Deze link gaat naar een andere site
Type bekendmaking:
verkeersbesluit of -mededeling
Publicatiedatum:
19-02-2025



Verkeersbesluit voor het afwaarderen van gedeeltes van de Molckenbourstraat en Kamferbekestraat in Hardenberg.

Zaaknummer 915088

Jorn Kremers

Inleiding

Burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg,

gelet op artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994, waarin is bepaald dat de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden voor zover daardoor een gebod of een verbod ontstaat of wordt gewijzigd, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

gelet op artikel 12 van deze algemene maatregel van bestuur, het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, waarin de verkeerstekens worden genoemd, waarvan de plaatsing of verwijdering dient te geschieden krachtens verkeersbesluit;

Overwegende:

Molckenbourstraat

-dat de Molckenbourstraat in deelgebied Cirkel I onderdeel uitmaakt van de kortste route door Marslanden voor gemotoriseerd verkeer;

-dat de doorgaande route binnen de wijk Marslanden een ander wegprofiel heeft dan de overige (woon)straten;

-dat de doorgaande route binnen de wijk Marslanden is vastgesteld door de raad in de Structuurvisie Marslanden;

-dat door de bouw van deelgebied Ydenhoogte de interne bewegingen van gemotoriseerd verkeer alleen maar zullen toenemen;

-dat de Molckenbourstraat ingericht is als woonstraat, in tegenstelling tot o.a. de Voltelenstraat, Edelinckstraat en Van Coeverdenstraat;

-dat het onderscheid tussen de verschillende wegprofielen nog niet het beoogde effect heeft, namelijk het gebruik van de bedoelde doorgaande route in plaats van de Molckenbourstraat

-dat het Plaatselijk Belang Marslanden en de aanwonenden van de Molckenbourstraat hebben aangedrongen op het autoluwer maken van de Molckenbourstraat;

-dat het autoluwer maken van de Molckenbourstraat een toename van gemotoriseerd verkeer zal veroorzaken op de Kamferbekestraat;

-dat het afsluiten van de Molckenbourstraat ter hoogte van de speelvelden voor gemotoriseerd verkeer:

-bijdraagt aan een kindvriendelijke speelomgeving, die niet wordt doorkruist door autoverkeer;

-bijdraagt aan een autoluwere Molckenbourstraat;

-afdwingt dat gemotoriseerd verkeer de doorgaande route moet gebruiken binnen de wijk, zoals beoogd is in de Structuurvisie

-stimuleert om de fiets te gebruiken, zoals beoogd in het Programma Mobiliteit (Gemeente Hardenberg, 2020), omdat de kortste route door de wijk alleen voor langzaam verkeer mogelijk is;

-betekent dat lokaal gemotoriseerd verkeer altijd toegang houdt tot alle woningen en percelen;

Kamferbekestraat

-dat de Kamferbekestraat eveneens ingericht is als woonstraat, gelijk aan de Molckenbourstraat;

-dat het onwenselijk is dat doorgaand gemotoriseerd verkeer door de wijk uitwijkt naar de Kamferbekestraat, als de Molckenbourstraat wordt afgewaardeerd;

-dat het aannemelijk is dat de Kamferbekestraat niet aantrekkelijk is voor gemotoriseerd verkeer, als het parkeerhofje onderdeel wordt van de rijroute binnen de straat;

-dat het afsluiten van de Kamferbekestraat ter hoogte van het speelveld voor gemotoriseerd verkeer:

-bijdraagt aan een kindvriendelijke speelomgeving, die niet wordt doorkruist door autoverkeer;bijdraagt aan een autoluwere Kamferbekestraat;

-afdwingt dat gemotoriseerd verkeer de doorgaande route moet gebruiken binnen de wijk, zoals beoogd is in de Structuurvisie;stimuleert om de fiets te gebruiken, zoals beoogd in het Programma Mobiliteit (Gemeente Hardenberg, 2020), omdat de kortste route door de wijk alleen voor langzaam verkeer mogelijk is;

-betekent dat lokaal gemotoriseerd verkeer altijd toegang houdt tot alle woningen en percelen;

Algemeen

-dat alle genoemde wegen:

-gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Hardenberg;

-in beheer en onderhoud zijn bij de Gemeente Hardenberg;

-in eigendom zijn van de Gemeente Hardenberg;

-gecategoriseerd zijn als erftoegangsweg;

-voorzien zijn van een maximum snelheid van 30 km/u (in zone-vorm);

-dat de omgeving is geïnformeerd en geconsulteerd over voorgestelde maatregelen;

-dat de Gemeente Hardenberg voornemens is om de Van Coeverdenstraat te reconstrueren naar een fietsstraat, ter bevordering van de fietsveiligheid op deze hoofdfietsroute, conform het gemeentelijk Fietsplan (2022);

-dat het treffen van de bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 strekken tot:het verzekeren van de veiligheid op de weg;

-het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

-het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

-dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer overleg heeft plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district IJsselland, daartoe gemandateerd door de Korpschef en hij akkoord is met de voorgestelde maatregelen.

BESLUIT

1. tot het afwaarderen van de Molckenbourstraat, tussen de Huetestraat en Van Voorststraat, naar een fietspad,

  • a.

    door plaatsing van de borden G11 en G12, zoals bedoeld in het RVV Bijlage I;

  • b.

    conform situatieschetsen.

  • 2.

    tot het afwaarderen van de Kamferbekestraat, tussen de Huetestraat en Van Voorststraat, naar een fietspad,

    • a.

      door plaatsing van de borden G11 en G12, zoals bedoeld in het RVV Bijlage I;

    • b.

      conform situatieschetsen.

Hardenberg 11 februari 2025

Namens burgemeester en wethouders van de gemeente Hardenberg

B.M. de Vries, Secretaris

M.W. Offinga, burgemeester

Mededelingen

Het gaat om een verkeersbesluit dat is voorbereid met de uitgebreide uniforme openbare voorbereidingsprocedure. Dit verkeersbesluit ligt één dag na akkoord in het gemeentehuis ter inzage. Een afspraak kunt u maken via telefoonnummer 14 0523.

De dag na akkoord kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht gedurende zes weken tegen dit besluit een beroepschrift indienen bij de Rechtbank te Zwolle, team Bestuursrecht, Postbus 10067, 8000 GB Zwolle. Het beroepschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een aanduiding van het besluit waartegen het beroep zich richt en de gronden (motivering) van het beroep. Tevens kan binnen de genoemde termijn bij de voorzieningenrechter van genoemde rechtbank een verzoek om voorlopige voorziening worden ingediend. Voor de procedures is griffierecht verschuldigd. Het besluit wordt na afloop van de beroepstermijn van kracht tenzij beroep is ingesteld en een verzoek om voorlopige voorziening is gedaan. Het besluit wordt niet van kracht voordat op dat verzoek is beslist.