Door de oorlog in Oekraïne zijn veel Oekraïners gevlucht uit hun land. Er zijn ook veel Oekraïense mensen naar Nederland gekomen. De meeste mensen die uit Oekraïne naar Nederland komen, vallen onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming van de Europese Unie. Zij mogen zonder visum naar Nederland komen. En hoeven geen asiel aan te vragen om in Nederland te mogen zijn.
De Oekraïense ontheemden maken dus geen gebruik van de asielzoekerscentra of noodopvangplekken voor asielzoekers. Het kabinet vraagt alle 25 Nederlandse veiligheidsregio’s om voor deze mensen opvangplekken te regelen. Elke gemeente binnen een Veiligheidsregio zorgt voor opvangplekken.
De gemeente Hardenberg levert vanaf het begin een bijdrage. In Hardenberg, Dedemsvaart en Oud-Bergentheim zijn vier tijdelijke opvanglocaties voor Oekraïense ontheemden. Er komen nog steeds Oekraïners naar Nederland. De Rijksoverheid verwacht dat er op 1 januari 2025 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig zijn.
De opdracht voor de gemeente Hardenberg is om te zorgen voor 712 opvangplekken in gemeentelijke opvanglocaties. Daarom blijft de gemeente zoeken naar plekken die geschikt zijn om in te richten als grote opvanglocatie.
1. De gemeente zorgt voor tijdelijke opvangplekken
De gemeentelijke tijdelijke opvangplekken worden door de gemeente ingericht. Opvang vindt plaats in gebouwen die al eigendom zijn van de gemeente, of gebouwen die door particuliere eigenaren aan de gemeente beschikbaar worden gesteld. Of de gemeente plaatst tijdelijke woonunits op een braakliggend terrein. Bij opvang in gebouwen of op terreinen van particuliere eigenaren, sluit de gemeente een overeenkomst met de eigenaar.
Voor het inrichten van een gemeentelijke opvangplek is een vergunning nodig. Als de gemeentelijke opvangplek in een eigen gebouw of op een eigen terrein is, vraagt de gemeente zelf een vergunning aan. Bij een gebouw of terrein van een particuliere eigenaar, vraagt de eigenaar de vergunning aan.
De gemeente regelt voorzieningen en begeleiding bij het leren van de taal en het vinden van een baan. In de gemeentelijke opvanglocaties in het voormalige ING-gebouw in Hardenberg en Het Talent in Dedemsvaart zijn activiteiten voor dagbesteding. De gemeente schakelt hierbij de hulp in van vrijwilligersorganisaties, zoals De Stuw.
In tijdelijke opvanglocaties met woonunits wonen de Oekraïense ontheemden zelfstandig. Een 'buddy' maakt de mensen wegwijs. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving.
2. De gemeentelijke opvangplekken
De gemeente Hardenberg wil deze opdracht samen met inwoners oppakken. De gemeente vraagt inwoners en plaatselijk belangen om mee te denken over plekken waar grotere tijdelijke opvanglocaties voor 100 tot 200 mensen mogelijk zijn. Het gaat bijvoorbeeld om een leegstaand gebouw of een braakliggend terrein.
Omgevingsonderzoek
Er zijn al meerdere locaties aangedragen door inwoners. De gemeente heeft ook zelf gekeken welke locaties geschikt zijn. De gemeente kijkt steeds of een locatie geschikt is om in te richten als grote opvanglocatie. Daarbij kijken we naar de afstand tot winkels en scholen, de aanwezigheid van nutsvoorzieningen, en parkeergelegenheid. Ook moet er voor de bewoners voldoende privacy zijn. Als een locatie geschikt is, informeert de gemeente de omgeving dat de locatie in beeld is als mogelijke opvanglocatie.
Haalbaarheidsonderzoek
Als eerste stap gaat de gemeente, eventueel samen met de eigenaar van een terrein, onderzoeken of het haalbaar is om deze plek in te richten met woonunits. Bij een haalbaarheidsonderzoek kijken we naar de flora en fauna, de bodem, de stikstofuitstoot en de mogelijke ontsluiting. Met de buurt bespreken we wensen en ideeën.
Als uit het onderzoek blijkt dat het haalbaar is een locatie te ontwikkelen, neemt het college een besluit. Dan informeren we de omgeving opnieuw en werken we het plan samen met de buurt verder uit.
De eigenaar heeft dit gebouw beschikbaar gesteld en geschikt gemaakt. De gemeente heeft het gebouw ingericht. Er is plek voor ongeveer 50 mensen. Het gebouw is sinds eind maart 2022 in gebruik als opvangplek.
Dit gebouw is eigendom van de gemeente Hardenberg. De gemeente heeft het gebouw geschikt gemaakt, opgedeeld in meerdere ruimtes en ingericht. Er is plek voor ongeveer 50 mensen. Dit gebouw is sinds mei 2022 in gebruik.
In de noordoosthoek van het terrein tussen de provinciale weg N377, Zuidwolderstraat en Mulderij (in de bocht) staan 26 woonunits met minimaal 104 opvangplekken. Deze opvanglocatie is sinds eind januari 2024 in gebruik.
Camperlocatie Schöttinck in (Oud-)Bergentheim is ingericht als tijdelijke opvanglocatie. Er zijn 14 woonunits geplaatst. Afhankelijk van de gezinssamenstelling kunnen er nu ongeveer 50 tot 75 mensen wonen. Op maandag 15 juli 2024 nemen we de opvanglocatie in gebruik.
Ruimte
Op het terrein is plek voor 25 woonunits. We willen deze zomer nog eens 11 units plaatsen, zodat we hier ongeveer 100 mensen uit Oekraïne kunnen opvangen.
Bereikbaarheid
De toegangsweg naar de tijdelijke opvanglocatie komt uit op de Hardenbergerweg, zodat verkeer van en naar de locatie niet over de Mölinksweg rijdt. Op het terrein liggen parkeerplaatsen.
Terrein aan de J.C. Kellerlaan
Aan de J.C. Kellerlaan ligt een terrein dat kansrijk is om in te richten als tijdelijke opvanglocatie. Het gaat om het terrein tussen het tuincentrum, zwembad De Slag en de bedrijven op het Wavin-terrein. Dit terrein wordt nu niet gebruikt en ligt braak.
De gemeente heeft overeenstemming met de eigenaar om dit terrein aan te kopen.
Haalbaarheidsonderzoek
Het college van B&W wil onderzoeken of het haalbaar is om dit terrein in te richten met woonunits. Bij het haalbaarheidsonderzoek kijken we naar de flora en fauna, de bodem, de stikstofuitstoot en de verkeerssituatie. We gaan ook in gesprek met de omwonenden en omliggende bedrijven/organisaties.
Terrein bij De Vlegge (Sibculo)
De eigenaar van een terrein in de buurt van De Vlegge wilde een terrein in de noordwesthoek van de waterplas beschikbaar stellen voor de opvang van ongeveer 100 mensen uit Oekraïners. Dit terrein wordt nu niet gebruikt. De eigenaar wilde hier woonunits plaatsen.
Als eerste stap hebben we samen met de eigenaar onderzocht of het haalbaar is om deze plek in te richten met woonunits. Bij het haalbaarheidsonderzoek keken we naar de flora en fauna, de bodem en de stikstofuitstoot, maar ook naar de mogelijkheden voor een toegangsweg naar het terrein. We hebben ook gesprekken gevoerd met de betrokken Verenigingen van Eigenaren en enkele buren.
In de gesprekken met de eigenaar zijn verschillende mogelijkheden voor de toegangsweg besproken. Deze toegangsweg moet voldoen aan de wettelijke eisen. Verder moeten alle belanghebbenden/rechthebbenden het eens zijn over het aanleggen of gebruiken van een toegangsweg naar het terrein.
Op dit moment is er geen zicht op overeenstemming over het aanleggen/gebruiken van de toegangsweg. Dat maakt dat het nu niet haalbaar is om dit terrein in te richten als tijdelijke opvanglocatie.
Het college van B&W besloot op 9 juli 2024 niet verder te gaan met het ontwikkelen van dit terrein tot tijdelijke opvanglocatie. De gemeente richt zich nu op andere locaties die snel ingericht en gebruikt kunnen worden.
Van Roijensweg 15a (Bergentheim) en Gezondheidspark (Hardenberg)
Het terrein aan de Van Roijensweg 15a Bergentheim is geschikt om in te richten als tijdelijke opvanglocatie. Het gaat om het terrein tussen de bedrijfsgebouwen en het bos, aan de achterkant van het terrein. Hier is plek voor ongeveer 40 woonunits. Deze locatie voldoet aan alle criteria. De eigenaar is bereid dit terrein beschikbaar te stellen voor het inrichten als tijdelijke opvanglocatie.
Het Gezondheidspark in Hardenberg is geschikt om op langere termijn in te richten als tijdelijke opvanglocatie.
Het is nu niet mogelijk om beide locaties te richten als tijdelijke opvanglocatie. Dat komt omdat de netbeheerder geen aansluiting op het elektriciteitsnet kan leveren. Hiervoor hebben we op korte termijn geen betaalbare oplossing. Daarom kunnen wij deze locaties op korte termijn niet invullen. De locaties blijven wel in beeld. We richten ons nu eerst op locaties die we snel kunnen inrichten en gebruiken als tijdelijke opvanglocatie.
De woonunits van een tijdelijke opvanglocatie hebben een keuken, woonkamer, 3 slaapkamers en een badkamer. In elke woonunit kunnen maximaal 6 mensen wonen. Het aantal bewoners per unit ligt ook aan de gezinssamenstelling. De woonunits zijn verplaatsbaar en kunnen later op een andere plek en voor een ander doel gebruikt worden.
De Oekraïense ontheemden wonen zelfstandig op de tijdelijke opvanglocatie. De gemeente regelt voorzieningen en begeleiding bij het leren van de taal en het vinden van een baan. Ook regelt de gemeente een buddy die de mensen wegwijs maakt. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving.
Het is de bedoeling dat een tijdelijke opvanglocatie 3 jaar blijft. De precieze duur is afhankelijk van de situatie in Oekraïne. Als het opvangen van Oekraïense ontheemden niet meer nodig is, stopt de opvang op deze plek. Als het opvangen van Oekraïners na 3 jaar nog wel nodig is, kan de termijn na een evaluatie met de buurt met nog eens 2 jaar verlengd worden.
Nieuws
Nieuws 12 juli: Nieuwe locaties opvang Oekraïners
De eerste Oekraïners komen vanaf 15 juli naar de tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners in Oud-Bergentheim. Er zijn meer opvangplekken nodig. Daarom gaan we onderzoeken of het mogelijk is een terrein aan de Kellerlaan in Hardenberg in te richten als tijdelijke opvanglocatie. We blijven ook zoeken naar nieuwe plekken.
3. Aanmelden gebouwen of terreinen voor grote opvanglocaties
U kunt meedenken over plekken waar grotere opvanglocaties mogelijk zijn. Heeft u of weet u een geschikte plek die geschikt is of geschikt te maken is? Bijvoorbeeld een gebouw of een terrein? Meld de plek dan aan via het formulier.
Er moeten minimaal 100 tot 150 mensen voor een langere tijd (6 maanden tot enkele jaren) kunnen verblijven.
Er moeten voldoende sanitaire voorzieningen en een keuken zijn of dit is te maken.
Er moet voldoende privacy zijn voor de bewoners.
De plek ligt bij voorkeur op redelijke loop- of fietsafstand van voorzieningen als winkels, scholen of andere maatschappelijke voorzieningen.
Er is ruimte voor buitenspelen, parkeren, afvalcontainers.
Er zijn nutsvoorzieningen of dit is snel te regelen.
Hebt u een plek beschikbaar die aan bovenstaande voorwaarden voldoet? Of is er een terrein dat we hiervoor kunnen inrichten? Dan horen wij dit graag. Na uw aanmelding nemen we contact op om samen met u te bekijken of de plek mogelijk geschikt is.
Dan gaan we met de buurt, het dorp en plaatselijk belang in gesprek. Samen geven we vorm en inhoud aan de opvanglocatie.
4. Hulp en begeleiding van de ontheemden in gemeentelijke opvangplekken
Welzijnsorganisatie De Stuw verzorgt het locatiebeheer in de bestaande opvangplekken (het voormalige ING gebouw in Hardenberg, en Het Talent in Dedemsvaart) en zet hiervoor vrijwilligers in. Stichting InBeeld organiseert activiteiten voor de ontheemden buiten de opvangplekken. De betrokken organisaties begeleiden de mensen wanneer ze bijvoorbeeld zorg nodig hebben.
In een opvanglocatie met woonunits wonen de Oekraïense ontheemden zelfstandig. De gemeente regelt voorzieningen en begeleiding bij het leren van de taal, en het vinden van een baan. Ook maken we de mensen wegwijs in onze gemeente. Er zijn ook activiteiten voor de bewoners. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving.
De gemeente schijft de ontheemden in de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) in. Het is belangrijk dat de mensen die worden opgevangen tot rust kunnen komen en veiligheid ervaren. Kom daarom niet zomaar naar de opvangplek.
5. Als vrijwilliger helpen bij een gemeentelijke opvangplek
De Stuw regelt het inzetten van vrijwilligers bij de gemeentelijke opvangplekken in het voormalige ING-kantoor en Het Talent.
Voor de opvangplek in het ING-kantoor zijn nu voldoende vrijwilligers als gastheer of gastvrouw beschikbaar.
Bij nieuwe opvangplekken is ook hulp nodig. Mensen die bij toekomstige opvangplekken of activiteiten willen helpen kunnen zich melden bij het Servicepunt Vrijwilligers van De Stuw: 0523 267 478.