Gemeentelijke opvanglocaties voor mensen uit Oekraïne
Vanaf februari 2022 zijn miljoenen mensen uit Oekraïne gevlucht voor de oorlog met Rusland. In de Europese Unie is afgesproken dat deze mensen in ieder geval tot en met maart 2026 in EU-lidstaten mogen wonen. En dat ze in die periode recht hebben op opvang, medische zorg, werk en onderwijs.
Er zijn ook veel Oekraïners naar Nederland gekomen. De Rijksoverheid heeft alle gemeenten gevraagd om opvangplekken te regelen. Dat hebben we in de gemeente Hardenberg vanaf het begin gedaan. Niet alleen omdat het moet, maar ook omdat we hiervoor onze verantwoordelijkheid willen nemen.
Er is helaas nog geen zicht op het einde van de oorlog in Oekraïne. Er komen dus nog steeds mensen uit Oekraïne naar Nederland. Wel merken we dat het steeds moeilijker wordt om opvangplekken te vinden. Daarom vragen we in Nederland vluchtelingen uit Oekraïne om zelf woonruimte te regelen als dat mogelijk is. Voor de mensen die dat niet lukt, zijn nog steeds plekken nodig. De Rijksoverheid verwacht dat er op 1 januari 2025 120.000 gemeentelijke opvangplekken nodig zijn. Wij moeten dan 712 plekken regelen.
In de gemeente Hardenberg zijn nu meerdere gemeentelijke opvanglocaties. Eind dit jaar zijn er 273 plekken in onze gemeente. De opdracht voor de gemeente Hardenberg is om te zorgen voor 712 opvangplekken in gemeentelijke opvanglocaties.
1. De gemeente zorgt voor tijdelijke opvangplekken
We blijven zoeken naar plekken die geschikt zijn om in te richten als opvanglocatie:
in een gebouw - we passen het gebouw zo nodig aan.
op een terrein - we plaatsen woonunits.
Soms is opvang in gebouwen of op terreinen van particuliere eigenaren mogelijk. Dan sluit de gemeente een overeenkomst met de eigenaar.
Voor het inrichten van een gemeentelijke opvangplek is een vergunning nodig. Als de gemeentelijke opvangplek in een eigen gebouw of op een eigen terrein is, vraagt de gemeente zelf een vergunning aan. Bij een gebouw of terrein van een particuliere eigenaar, vraagt de eigenaar de vergunning aan.
De gemeente regelt voorzieningen en begeleiding bij het leren van de taal en het vinden van een baan. In de gemeentelijke opvanglocaties in het voormalige ING-gebouw in Hardenberg en Het Talent in Dedemsvaart zijn activiteiten voor dagbesteding. De gemeente schakelt hierbij de hulp in van vrijwilligersorganisaties, zoals De Stuw.
In de woonunits wonen de mensen zelfstandig. Wel zorgen we voor begeleiding en maken we de mensen wegwijs in onze gemeente. Ook helpen we bij het leren van de taal en het vinden van een baan. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving. We zien dat de meeste Oekraïners gelukkig al snel hun draai vinden in onze gemeente. Veel mensen hebben zelfs al een baan gevonden.
2. De gemeentelijke opvangplekken
De gemeente Hardenberg wil deze opdracht samen met inwoners oppakken. De gemeente vraagt inwoners en plaatselijk belangen om mee te denken over plekken waar tijdelijke opvanglocaties mogelijk zijn. Het gaat bijvoorbeeld om een leegstaand gebouw of een braakliggend terrein.
Omgevingsonderzoek
Inwoners hebben al een aantal locaties aangedragen. We kijken ook zelf welke locaties geschikt zijn.
Bij het beoordelen van een locatie letten we op:
de afstand tot winkels en scholen;
de aanwezigheid van nutsvoorzieningen;
parkeergelegenheid;
voldoende privacy voor bewoners.
Haalbaarheidsonderzoek
Vinden we een locatie kansrijk? Dan:
vertellen we de omgeving dat de locatie in beeld is als mogelijke opvanglocatie;
starten we een verkennend onderzoek. Daarbij:
onderzoeken we (zo mogelijk samen met de eigenaar van een terrein) of het écht haalbaar is om deze plek in te richten met woonunits.
letten we ook op flora en fauna, de bodem, de stikstofuitstoot en de mogelijke ontsluiting.
bespreken we de wensen en ideeën met de buurt.
Is het haalbaar om een locatie te ontwikkelen? Dan:
besluit het college om de locatie in te richten;
informeren we de omgeving opnieuw;
werken we het plan samen met de buurt verder uit;
vragen we een omgevingsvergunning aan.
De eigenaar heeft dit gebouw beschikbaar gesteld en geschikt gemaakt. De gemeente heeft het gebouw ingericht. Er is plek voor ongeveer 50 mensen. Het gebouw is sinds eind maart 2022 in gebruik als opvangplek.
Dit gebouw is eigendom van de gemeente Hardenberg. De gemeente heeft het gebouw geschikt gemaakt, opgedeeld in meerdere ruimtes en ingericht. Er is plek voor ongeveer 50 mensen. Dit gebouw is sinds mei 2022 in gebruik.
In de noordoosthoek van het terrein tussen de provinciale weg N377, Zuidwolderstraat en Mulderij (in de bocht) staan 26 woonunits met minimaal 104 opvangplekken. Deze opvanglocatie is sinds eind januari 2024 in gebruik.
Camperlocatie Schöttinck in (Oud-)Bergentheim is ingericht als tijdelijke opvanglocatie. Er zijn 14 woonunits geplaatst. Afhankelijk van de gezinssamenstelling kunnen er nu ongeveer 50 tot 75 mensen wonen. Op maandag 15 juli 2024 nemen we de opvanglocatie in gebruik.
Deze opvanglocatie is sinds juli 2024 in gebruik. Binnenkort plaatsen we nog eens 11 woonunits. Vanaf begin 2025 kunnen hier 92 tot 96 mensen uit Oekraïne tijdelijk wonen.
Het terrein aan de J.C. Kellerlaan ligt tussen het tuincentrum, zwembad De Slag en de bedrijven op het Wavin-terrein. Dit terrein is eigendom van de gemeente Hardenberg.
We richten een deel van dit terrein in als tijdelijke opvanglocatie. We plaatsen hier minimaal 8 woonunits. Hier kunnen minimaal 32 mensen uit Oekraïne tijdelijk wonen.
We gebruiken niet het hele terrein. Een deel van het terrein blijft beschikbaar voor sportvoorzieningen. Het is de bedoeling dat deze opvanglocatie rond de jaarwisseling 2024-2025 klaar is.
In november 2024 zijn nieuwe locaties in beeld gekomen. Deze locaties zijn mogelijk kansrijk. Daarom gaan we verder onderzoeken of we deze locaties kunnen inrichten als tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners.
Oud-Bergentheim, Brinkweg 2a – Aan de achterkant van het perceel ligt een braakliggend terrein. Hier stonden voorheen schuren, maar die zijn gesloopt. De eigenaar wil dit terrein beschikbaar stellen. Er is plek voor 10 woonunits, zodat we hier minimaal 40 opvangplekken kunnen bieden.
Kuilenweg 1, Bruchterveld – Aan de Kuilenweg 1 staan een woonhuis en een schuur, deze zijn eigendom van de gemeente Hardenberg. Het woonhuis staat leeg, de schuur wordt gesloopt. Rond het woonhuis is plek voor 20 woonunits, zodat we hier minimaal 80 opvangplekken kunnen bieden.
Terrein bij De Vlegge (Sibculo)
De eigenaar van een terrein in de buurt van De Vlegge wilde een terrein in de noordwesthoek van de waterplas beschikbaar stellen voor de opvang van ongeveer 100 mensen uit Oekraïners. Dit terrein wordt nu niet gebruikt. De eigenaar wilde hier woonunits plaatsen.
Als eerste stap hebben we samen met de eigenaar onderzocht of het haalbaar is om deze plek in te richten met woonunits. Bij het haalbaarheidsonderzoek keken we naar de flora en fauna, de bodem en de stikstofuitstoot, maar ook naar de mogelijkheden voor een toegangsweg naar het terrein. We hebben ook gesprekken gevoerd met de betrokken Verenigingen van Eigenaren en enkele buren.
In de gesprekken met de eigenaar zijn verschillende mogelijkheden voor de toegangsweg besproken. Deze toegangsweg moet voldoen aan de wettelijke eisen. Verder moeten alle belanghebbenden/rechthebbenden het eens zijn over het aanleggen of gebruiken van een toegangsweg naar het terrein.
Op dit moment is er geen zicht op overeenstemming over het aanleggen/gebruiken van de toegangsweg. Dat maakt dat het nu niet haalbaar is om dit terrein in te richten als tijdelijke opvanglocatie.
Het college van B&W besloot op 9 juli 2024 niet verder te gaan met het ontwikkelen van dit terrein tot tijdelijke opvanglocatie. De gemeente richt zich nu op andere locaties die snel ingericht en gebruikt kunnen worden.
Van Roijensweg 15a (Bergentheim) en Gezondheidspark (Hardenberg)
Het terrein aan de Van Roijensweg 15a Bergentheim is geschikt om in te richten als tijdelijke opvanglocatie. Het gaat om het terrein tussen de bedrijfsgebouwen en het bos, aan de achterkant van het terrein. Hier is plek voor ongeveer 40 woonunits. Deze locatie voldoet aan alle criteria. De eigenaar is bereid dit terrein beschikbaar te stellen voor het inrichten als tijdelijke opvanglocatie.
Het Gezondheidspark in Hardenberg is geschikt om op langere termijn in te richten als tijdelijke opvanglocatie.
Het is nu niet mogelijk om beide locaties te richten als tijdelijke opvanglocatie. Dat komt omdat de netbeheerder geen aansluiting op het elektriciteitsnet kan leveren. Hiervoor hebben we op korte termijn geen betaalbare oplossing. Daarom kunnen wij deze locaties op korte termijn niet invullen. De locaties blijven wel in beeld. We richten ons nu eerst op locaties die we snel kunnen inrichten en gebruiken als tijdelijke opvanglocatie.
Bij een tijdelijke opvanglocatie in een gebouw, passen we het gebouw zo nodig aan om het geschikt te maken. De bewoners delen hier de keuken, wc en badkamer.
Als we een terrein inrichten, plaatsen we woonunits. In een woonunit kunnen 4 tot 6 mensen wonen. Deze units hebben een keuken, woonkamer, slaapkamers en een badkamer.
Deze plekken zijn dus erg geschikt voor gezinnen. De mensen wonen zelfstandig. Wel zorgen we voor begeleiding en maken we de mensen wegwijs in onze gemeente. Ook helpen we bij het leren van de taal en het vinden van een baan. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving. We zien dat de meeste Oekraïners gelukkig al snel hun draai vinden in onze gemeente. Veel mensen hebben zelfs al een baan gevonden.
Het is de bedoeling dat een tijdelijke opvanglocatie 3 jaar blijft. De precieze duur is afhankelijk van de situatie in Oekraïne. Als het opvangen van Oekraïense ontheemden niet meer nodig is, dan stopt de opvang op deze plek. Als het opvangen van Oekraïners na 3 jaar nog wel nodig is, dan kan de termijn na een evaluatie met de buurt met nog eens 2 jaar verlengd worden.
Nieuws
Nieuws 12 juli: Nieuwe locaties opvang Oekraïners
De eerste Oekraïners komen vanaf 15 juli naar de tijdelijke opvanglocatie voor Oekraïners in Oud-Bergentheim. Er zijn meer opvangplekken nodig. Daarom gaan we onderzoeken of het mogelijk is een terrein aan de Kellerlaan in Hardenberg in te richten als tijdelijke opvanglocatie. We blijven ook zoeken naar nieuwe plekken.
3. Aanmelden gebouwen of terreinen voor grote opvanglocaties
U kunt meedenken over plekken waar grotere opvanglocaties mogelijk zijn. Heeft u of weet u een geschikte plek die geschikt is of geschikt te maken is? Bijvoorbeeld een gebouw of een terrein? Meld de plek dan aan via het formulier.
Er moeten minimaal 100 tot 150 mensen voor een langere tijd (6 maanden tot enkele jaren) kunnen verblijven.
Er moeten voldoende sanitaire voorzieningen en een keuken zijn of dit is te maken.
Er moet voldoende privacy zijn voor de bewoners.
De plek ligt bij voorkeur op redelijke loop- of fietsafstand van voorzieningen als winkels, scholen of andere maatschappelijke voorzieningen.
Er is ruimte voor buitenspelen, parkeren, afvalcontainers.
Er zijn nutsvoorzieningen of dit is snel te regelen.
Hebt u een plek beschikbaar die aan bovenstaande voorwaarden voldoet? Of is er een terrein dat we hiervoor kunnen inrichten? Dan horen wij dit graag. Na uw aanmelding nemen we contact op om samen met u te bekijken of de plek mogelijk geschikt is.
Dan gaan we met de buurt, het dorp en plaatselijk belang in gesprek. Samen geven we vorm en inhoud aan de opvanglocatie.
4. Hulp en begeleiding van de ontheemden in gemeentelijke opvangplekken
Welzijnsorganisatie De Stuw verzorgt het locatiebeheer in de bestaande opvangplekken (het voormalige ING gebouw in Hardenberg, en Het Talent in Dedemsvaart) en zet hiervoor vrijwilligers in. Stichting InBeeld organiseert activiteiten voor de ontheemden buiten de opvangplekken. De betrokken organisaties begeleiden de mensen wanneer ze bijvoorbeeld zorg nodig hebben.
In een opvanglocatie met woonunits wonen de Oekraïense ontheemden zelfstandig. De gemeente regelt voorzieningen en begeleiding bij het leren van de taal, en het vinden van een baan. Ook maken we de mensen wegwijs in onze gemeente. Er zijn ook activiteiten voor de bewoners. Zo kunnen de mensen die er wonen zo snel mogelijk meedoen in onze samenleving.
De gemeente schijft de ontheemden in de basisregistratie persoonsgegevens (BRP) in. Het is belangrijk dat de mensen die worden opgevangen tot rust kunnen komen en veiligheid ervaren. Kom daarom niet zomaar naar de opvangplek.
5. Als vrijwilliger helpen bij een gemeentelijke opvangplek
De Stuw regelt het inzetten van vrijwilligers bij de gemeentelijke opvangplekken in het voormalige ING-kantoor en Het Talent.
Voor de opvangplek in het ING-kantoor zijn nu voldoende vrijwilligers als gastheer of gastvrouw beschikbaar.
Bij nieuwe opvangplekken is ook hulp nodig. Mensen die bij toekomstige opvangplekken of activiteiten willen helpen kunnen zich melden bij het Servicepunt Vrijwilligers van De Stuw: 0523 267 478.